Zwiększenie liczby kursów pociągów na trasie Bytom-Gliwice. Jest petycja w sprawie linii S18

Oszczędność czasu i zrównoważona alternatywa. Tak, w największym skrócie można przedstawić lokalną linię kolejową łączącą Bytom i Gliwice. S18, całą trasę pokonuje w niespełna 20 minut, jednak zdaniem korzystających z tego połączenia - kursów jest po prostu za mało.

Bytom dworzec

Najszybsza możliwość

Zgodnie z rozkładem jazdy GZM, metrolinia M16 z bytomskiego dworca autobusowego do Centrum Przesiadkowego w Gliwicach jedzie dokładnie 59 minut. Oczywiście, przy raczej wątpliwym założeniu braku utrudnień na trasie. Z punktu Bytom Dworzec, do parkingu przy gliwickim centrum przesiadkowym, najkrótszą trasę wyznaczoną przez Mapy Google (DK88, 23 kilometry) można pokonać w 33 minuty. Ale tylko w przypadku braku korków. Jest jeszcze pociąg, a dokładniej linia S18 Kolei Śląskich. Ze stacji Bytom do stacji Gliwice - dociera raczej punktualnie, w 19 minut.

Z uwagi na czas

Kolej swoich rywali zostawia daleko w tyle. To krótka trasa, raczej bez utrudnień. W drodze z Bytomia do Gliwic i oczywiście w drugą stronę, S18-stki zatrzymują się jeszcze na dwóch stacjach (Zabrze Północne i Zabrze Maciejów). Zgodnie z założeniem, cała podróż od stacji początkowej do stacji końcowej, nie powinna przekraczać 20 minut. To połączenie, uważane jest za jedno z najbardziej punktualnych w całej ofercie Kolei Śląskich.

Świadoma przesiadka

Gdy Bytom wrócił na tory (długa przerwa spowodowana była m.in. metamorfozą zabytkowej hali peronowej czy modernizacją lokalnego fragmentu Węglówki), kolejową alternatywę zaczęło wybierać coraz więcej mieszkańców. Podróż pociągiem, oprócz potencjalnego zaoszczędzenia czasu, to rozwiązanie bardziej ekologiczne. I znacznie pewniejsze, niż przeprawa przez DK88, DTŚ czy A1.

16 par pociągów w dni robocze

Od 14 grudnia 2025 (wtedy zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy KŚ) do dyspozycji korzystających z kolei jest dokładnie 16 par pociągów w dni robocze (tzn. 16 odjazdów z Bytomia do Gliwic i 16 odjazdów z Gliwic do Bytomia) i 11 par w dni wolne. Od poniedziałku do piątku, w porannych godzinach szczytu, pociągi kursują co około godzinę. Podobnie jest także po południu. Dla przykładu, tak prezentują się godziny odjazdów S18 z Bytomia do Gliwic w dni robocze: 5:09, 6:12, 7:12, 8:12, 9:08, 11:12, 13:09, 14:09, 15:08, 16:09, 17:10, 18:10, 19:08, 21:09, 22:30, 23:30.

To wciąż za mało

Na niewystarczającą liczbę kursów pociągów między Bytomiem a Gliwicami, uwagę zwrócił korzystający z takiego połączenia Dominik Tokarski. Mieszkaniec Bytomia, przygotował nawet specjalną petycję online. W uzasadnieniu prośby skierowanej do Kolei Śląskich, w sprawie zwiększenia liczby kursów pociągów na linii S18 można przeczytać…

- Linia S18 stanowi istotny element połączeń komunikacyjnych pomiędzy ważnymi ośrodkami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zapewnia ona codzienne dojazdy do pracy, szkół oraz uczelni, a także dostęp do usług i instytucji publicznych. Obecna liczba kursów, w szczególności w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, jest jednak niewystarczająca w stosunku do realnych potrzeb pasażerów.

Komfort, dostępność i nie tylko

Autor petycji zwrócił także uwagę, że zbyt rzadkie kursowanie wspomnianych pociągów ogranicza dostępność transportu kolejowego, co obniża atrakcyjność linii, a w efekcie może spowodować rezygnację części pasażerów z takiej formy transportu zbiorowego.

Zdaniem Dominika Tokarskiego, a także ponad 40 osób (stan na 16 grudnia 2025) które zdecydowały się podpisać petycję online, zwiększenie częstotliwości kursów, szczególnie w godzinach szczytu, może przyczynić się nie tylko do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale także zwiększeniu dostępności transportu publicznego czy zmniejszenia natężenia ruchu drogowego na wybranych fragmentach popularnych tras.

Prośba na przyszłość

Zwiększenie liczby kursów na linii S18 (obecnie to 16 par pociągów w dni robocze) oraz zapewnienie wyższej częstotliwości połączeń w godzinach szczytu, to postulaty, które po pozytywnym rozpatrzeniu nie zostaną wcielone w życie ot tak. Warto podkreślić, że ewentualne zmiany mogą zostać wprowadzone dopiero w trakcie prac nad nowym rozkładem - na rok 2027.

Koleje Śląskie z nowym rozkładem. Dużo zmian od 14 grudnia

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie z nowym rozkładem od 14 grudnia 2025 r. Będą m.in. nowe połączenia i więcej pociągów

Autor: Maciej Poloczek

06/12/2025

NEON Katowice w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Bytom nowym domem tymczasowym dla neonów ocalonych przez Dominika Tokarskiego

Autor: Aleksandra Szlęzak

26/07/2024

Dworzec autobusowy pl wolskiego dron

Może Cię zainteresować:

Dworzec autobusowy w Bytomiu do przebudowy. Wiemy co się zmieni

Autor: Daniel Lekszycki

12/12/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama