Najszybsza możliwość
Zgodnie z rozkładem jazdy GZM, metrolinia M16 z bytomskiego dworca autobusowego do Centrum Przesiadkowego w Gliwicach jedzie dokładnie 59 minut. Oczywiście, przy raczej wątpliwym założeniu braku utrudnień na trasie. Z punktu Bytom Dworzec, do parkingu przy gliwickim centrum przesiadkowym, najkrótszą trasę wyznaczoną przez Mapy Google (DK88, 23 kilometry) można pokonać w 33 minuty. Ale tylko w przypadku braku korków. Jest jeszcze pociąg, a dokładniej linia S18 Kolei Śląskich. Ze stacji Bytom do stacji Gliwice - dociera raczej punktualnie, w 19 minut.
Z uwagi na czas
Kolej swoich rywali zostawia daleko w tyle. To krótka trasa, raczej bez utrudnień. W drodze z Bytomia do Gliwic i oczywiście w drugą stronę, S18-stki zatrzymują się jeszcze na dwóch stacjach (Zabrze Północne i Zabrze Maciejów). Zgodnie z założeniem, cała podróż od stacji początkowej do stacji końcowej, nie powinna przekraczać 20 minut. To połączenie, uważane jest za jedno z najbardziej punktualnych w całej ofercie Kolei Śląskich.
Świadoma przesiadka
Gdy Bytom wrócił na tory (długa przerwa spowodowana była m.in. metamorfozą zabytkowej hali peronowej czy modernizacją lokalnego fragmentu Węglówki), kolejową alternatywę zaczęło wybierać coraz więcej mieszkańców. Podróż pociągiem, oprócz potencjalnego zaoszczędzenia czasu, to rozwiązanie bardziej ekologiczne. I znacznie pewniejsze, niż przeprawa przez DK88, DTŚ czy A1.
16 par pociągów w dni robocze
Od 14 grudnia 2025 (wtedy zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy KŚ) do dyspozycji korzystających z kolei jest dokładnie 16 par pociągów w dni robocze (tzn. 16 odjazdów z Bytomia do Gliwic i 16 odjazdów z Gliwic do Bytomia) i 11 par w dni wolne. Od poniedziałku do piątku, w porannych godzinach szczytu, pociągi kursują co około godzinę. Podobnie jest także po południu. Dla przykładu, tak prezentują się godziny odjazdów S18 z Bytomia do Gliwic w dni robocze: 5:09, 6:12, 7:12, 8:12, 9:08, 11:12, 13:09, 14:09, 15:08, 16:09, 17:10, 18:10, 19:08, 21:09, 22:30, 23:30.
To wciąż za mało
Na niewystarczającą liczbę kursów pociągów między Bytomiem a Gliwicami, uwagę zwrócił korzystający z takiego połączenia Dominik Tokarski. Mieszkaniec Bytomia, przygotował nawet specjalną petycję online. W uzasadnieniu prośby skierowanej do Kolei Śląskich, w sprawie zwiększenia liczby kursów pociągów na linii S18 można przeczytać…
- Linia S18 stanowi istotny element połączeń komunikacyjnych pomiędzy ważnymi ośrodkami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zapewnia ona codzienne dojazdy do pracy, szkół oraz uczelni, a także dostęp do usług i instytucji publicznych. Obecna liczba kursów, w szczególności w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, jest jednak niewystarczająca w stosunku do realnych potrzeb pasażerów.
Komfort, dostępność i nie tylko
Autor petycji zwrócił także uwagę, że zbyt rzadkie kursowanie wspomnianych pociągów ogranicza dostępność transportu kolejowego, co obniża atrakcyjność linii, a w efekcie może spowodować rezygnację części pasażerów z takiej formy transportu zbiorowego.
Zdaniem Dominika Tokarskiego, a także ponad 40 osób (stan na 16 grudnia 2025) które zdecydowały się podpisać petycję online, zwiększenie częstotliwości kursów, szczególnie w godzinach szczytu, może przyczynić się nie tylko do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale także zwiększeniu dostępności transportu publicznego czy zmniejszenia natężenia ruchu drogowego na wybranych fragmentach popularnych tras.
Prośba na przyszłość
Zwiększenie liczby kursów na linii S18 (obecnie to 16 par pociągów w dni robocze) oraz zapewnienie wyższej częstotliwości połączeń w godzinach szczytu, to postulaty, które po pozytywnym rozpatrzeniu nie zostaną wcielone w życie ot tak. Warto podkreślić, że ewentualne zmiany mogą zostać wprowadzone dopiero w trakcie prac nad nowym rozkładem - na rok 2027.
Może Cię zainteresować:
Bytom nowym domem tymczasowym dla neonów ocalonych przez Dominika Tokarskiego
Może Cię zainteresować:
