Cud! ZTM uruchomił aplikację. Można kupić bilet, ale do rozkładu jazdy odsyła na stronę internetową

Cud! ZTM niespodziewanie uruchomił mobilną aplikację Transport GZM. Pierwotnie zapowiadano, że trafi ona do testów na początku 2023 roku, ale wówczas system ŚKUP został sparaliżowany przez cyberatak. W aplikacji można kupić bilety, zaplanować podróż, ale do rozkładu jazdy odsyła już na stronę internetową.

Maciej Poloczek
Autobus ZTM

O tym, że powstaje aplikacja mobilna, która ma ułatwić pasażerom poruszanie się po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wiadomo było od dawna. Pierwotnie zapowiadano, że trafi ona do testów na początku 2023 roku. Wówczas system ŚKUP został sparaliżowany, czego przyczyną był cyberatak. Premierę odkładano i odkładano, aż w deszczowy poniedziałek, 7 sierpnia, Zarząd Transportu Metropolitalnego postanowił zrobić pasażerom niespodziankę i uruchomił aplikację Transport GZM, która trafiła do sklepów Google Play i App Store.

- To swego rodzaju prapremiera. Sierpień będzie miesiącem do zapoznania się z działaniem aplikacji. Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi związane z jej działaniem. Aplikacja nie posiada jeszcze wszystkich planowanych funkcjonalności, będą one sukcesywnie dodawane, ale nawet w udostępnionym zakresie niezwykle ułatwi naszym mieszkańcom codzienne podróże - wyjaśnia Jacek Brzezinka, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W aplikacji Transport GZM można już kupić bilety średniookresowe oraz długookresowe, metrobilety oraz bilety pakietowe, a także bilety jednorazowe po zeskanowaniu kodu QR w pojeździe. Dostępna jest płaność BLIK, a także połączenie karty płatniczej. Działa funkcja planowania podróży z punktu A do B, choć wolniej niż w przypadku konkurencji (np. MobileMPK), natomiasto po kliknięciu w „rozkład jazdy” użytkownicy zostają przekierowani do zakładki na stronie internetowej ZTM, a nie odbywa się to wewnątrz aplikacji.

- Wdrażanie nowego systemu to proces. Nadszedł moment, w którym możemy włączyć w ten proces pasażerów. Zachęcamy do zapoznania się z aplikacją i przesyłania uwag dotyczących jej działania na adres ux@metropoliagzm.pl - podkreśla Jacek Brzezinka.

Nie trzeba iść do Punktu Obsługi Pasażera

Przetestowaliśmy proces zakładania konta w aplikacji Transport GZM. Zgodnie z zapewnieniami, jest on szybki i intuicyjny. Co najważniejsze, pozwala uniknąć wizyty w Punkcie Obsługi Pasażera i oczekiwania na kartę ŚKUP, a do aplikacji można przenieść dane z aktywnej karty.

Pasażerowie, którym przysługują ulgi, mogą samodzielnie wprowadzić je do aplikacji. Konieczne będzie jedynie okazanie odpowiedniego dokumentu podczas najbliższej kontroli biletów. Jeśli ulga zostanie potwierdzona, to okazywanie dokumentu przy kolejnych kontrolach nie będzie konieczne.

- W dalszym ciągu można to zrobić w Punkcie Obsługi Pasażera (POP), ale nie jest to obligatoryjne, wystarczy potwierdzenie przez kontrolera w pojeździe - wskazuje w komunikacie ZTM.

Transport GZM oferuje dwa rodzaje kont - imienne lub anonimowe.

- Konto anonimowe pozwoli tylko na zakup wybranych biletów (biletów na okaziciela), konto imienne pozwoli na korzystanie z pełnej funkcjonalności systemu, zakup dowolnego biletu z taryfy, zapisanie ulgi w systemie, podróż bez konieczności okazywania dokumentów podczas kontroli biletów (po potwierdzeniu ulgi podczas pierwszej kontroli) - informuje ZTM.

Nowe funkcje aplikacji pojawią się jesienią

Z czasem do aplikacji Transport GZM mają być dodawane kolejne funkcje, w tym długo zapowiadana opcja „podróż start/stop”, w której dostępne będą bilety pięcio, dziesięcio i piętnastominutowe oraz trzydziestominutowa bezpłatna przerwa na przesiadkę.

- Na koniec dnia system przeanalizuje wszystkie przejazdy start/stop i dobierze najkorzystniejszy finansowo dla pasażera przedział czasowy. Dodatkowo, niezależnie od liczby przejazdów start/stop w trakcie dnia, system naliczy opłatę nie wyższą niż równowartość ceny biletu dziennego (12 złotych) - tłumaczy ZTM.

Docelowo system Transport GZM zastąpi Śląską Kartę Usług Publicznych, co nie oznacza, że plastikowe karty całkowicie znikną. Pasażerowie nadal będą mogli używać kart ŚKUP, a z czasem wprowadzone zostaną także nowe karty.

Metrolinia

Może Cię zainteresować:

To koniec rozbudowy autobusowych metrolinii. Kosztują 200 mln zł. "Na więcej nas nie stać" - mówi szef Metropolii

Autor: Michał Wroński

29/05/2023

Ewa piecewicz kierowca autobusu 03

Może Cię zainteresować:

Ewa Piecewicz, kierowca autobusu miejskiego: Egzamin za pierwszym razem. Prowadzenie autobusu to nic trudnego

Autor: Katarzyna Pachelska

28/05/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon