„Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej” ma być magnesem dla przyszłych inwestorów. Jeszcze w zeszłym roku Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej, czyli spółka z ponad 93-procentowym udziałem miasta, dostał 41 mln złotych unijnego dofinansowania na utworzenie przy lotnisku takiej strefy rozwoju. Niedawno wyłoniono wykonawcę tej inwestycji i GAPR podpisał umowę z firmą Ters. Park ma być gotowy za, mniej więcej, dwa lata – jesienią 2026 roku.
Inwestorzy na poprzemysłowych terenach?
Inwestycja jest realizowana dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, a jej koszt szacowany jest łącznie na ponad 73 miliony złotych. Oprócz dotacji z Unii Europejskiej inwestycja otrzymała także wsparcie z krajowych środków budżetu państwa – w wysokości ponad 5,5 mln zł.
Inwestycja zakłada powstanie południowej strefy inwestycyjnej; „Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej” utworzony zostanie tuż przy lotnisku.
– Celem głównym projektu jest ponowne wykorzystanie zdegradowanych terenów poprzez ich kompleksowe uzbrojenie i skomunikowanie, a tym samym ulepszenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości w podregionie górniczym – informują w Górnośląskim Akceleratorze Przedsiębiorczości Rynkowej.
Pod inwestycje, na poprzemysłowych i zdegradowanych terenach w rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych, przygotowana zostanie strefa o powierzchni niemal 10,5 ha. Powstaną między innymi wewnętrzne drogi dojazdowe czy kanalizacja deszczowa wraz ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami. Jak informuje GAPR, prace obejmą także wykonanie m.in. kanalizacji sanitarnej, wodociągów, teletechniki czy oświetlenia dróg.
Po zakończeniu inwestycji skomunikowane i uzbrojone tereny mają przyciągnąć inwestorów, którzy stworzą nowe miejsca pracy – także dla wykwalifikowanych pracowników.
Będzie kolejna rozbudowa lotniska
Lotnisko Gliwice – wykorzystywane między innymi dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo – kilka lat temu, w 2020 roku, zostało gruntownie zmodernizowane. Wybudowano wówczas utwardzoną drogę startową o sztucznej nawierzchni, a także drogę kołowania. Powstała też nowoczesna stacja paliw. W planach jest kolejna rozbudowa, w tym wydłużenie pasa startowego.
W północnej części lotniska funkcjonuje ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego Politechniki Śląskiej, a także całoroczna baza dyspozycyjnych lotów biznesowych, air taxi i małego ruchu cargo. Jest Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej działające na terenie dawnych warsztatów lotniczych. Są też prywatne hangary, a nawet pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Co więcej, jest tu też hala produkcyjna spółki AT Silesia, w której – najprawdopodobniej jeszcze w tym roku – ma zacząć się produkcja lekkich samolotów.
Może Cię zainteresować: