Wystawa Nasi Chlopcy

Grzegorz Kulik: Nasi chopcy. Niy ma nadzieje do tyj polskości

I zaś haja. Stykło nazwać tych modych synkōw, co im Hitler kozoł iś do wojska, „naszymi chopcami”, żeby szpryngła richtich histeryjo.

Nasi chopcy. Niy ma nadzieje do tyj polskości

Mie nic niy zadziwio pedzieć tak ô tych ludziach. Przeca u nos tak samo było: wziōnli nōm naszych chopcōw, rozwiyźli po Europie i przemusiyli sie prać. A jak by ôdkozali, to niy ôblecieli by niy ino ôni, ale tyż jejich familije.

Sekta polskości

Musza sie wōm prziznać, że jo dycki je trocha zbamōncōny tōm polskościōm, bo durch mi sie zdowo, że ôna idzie pōmału do przodku. A potym pora takich haji jak ta ze gdańskim muzeum, Wrocławskim Uniwerzytetym abo wrocławskim mostym i ta polskość zaś mi sie widzi za tako, co dō nij niy ma nadzieje.

Niy spokopcie mie źle. Niy rozchodzi sie ô polskość jako tako, ino ô ta polskość. Ta kōnkretno polskość, co zamiast być ideologijōm, co kludzi wszyskich do bycio dobrymi ôbywatelami Polski, ôna je quasireligijo, co ôczekuje padanio na pysk przed świyntymi bioło-czerwōnymi symbolami, a kożde ôdstympstwo we interpretacyji warszawsko-krakowskij historyje traktuje jak herezyjo. W kerym mōmyńcie dotrze dō nos, że ta forma polskości niy może być nazwano inakszyj aniżeli sekta?

Ôd prawyj do lewyj

A godōm, że niy ma nadzieje, bo jeźli szef jednego ze koalicyjantōw i rzecznik regyrōnku, co to bezma je tyn światły i uśmiychniynty, ôni majōm deferowania ô wystawa ô naszych chopcach, to kaj je plac na normalno polskość?

I niych mi żodyn niy godo, że to je jednostkowe. Jo sam pisza ino ô tych dwōch przipodkach, ale przeca moja swada ze fyministkami wynikła gynau z tego samego: z mojigo protestu przeciwko prōmowaniu tyj sekciarskij polskości. Dyrechtora Ślōnskigo Muzeum, Leszka Jodlińskigo wyciepła Platforma, jak jij sie scynariusz wystawy ô historyji Ślōnska niy widzioł, bo mioł pokozać ta historyjo z perspektywy lokalnyj, a niy zaś nastympno lzawo polōnocyntryczno hagiografijo. We 2014, jak Rada Europy wzywała polske państwo do dyjalogu ze Ślōnzokami, to polski regyrōnek, co za prymiera bōł w nim wtynczos Donald Tusk, ôdpowiedzioł, że „gwara śląska to dialekt języka polskiego, a Ślązacy to Polacy” i niy ma dyskusyje.

Polske mōzgi sōm tak przeżarte tym kultym polskości, że ludzie ôd lewyj do prawyj strōny go ani niy widzōm. Ci po prawyj strōnie sōm na tyn kult pyszni, robiōm i godajōm tak, żeby tego kultu brōnić. Mie sie to niy podobo, ale to je aby szczyre. Ale ci ôd cyntrum do lewyj, ôni ino z wiyrchu sōm tacy moderni i zachodni. Toć, przeszoł bez Syjm i Synat gezec ô uznaniu ślōnskigo jynzyka za regijōnalny, ale po tym, co ôni godajōm ô wystawie we Gdańsku, widać, że jejich myntalność sie niy zmiyniyła. Ôni sie ślōnski regijōnalny jynzyk dopisali do programu, bo wiedzōm, że wielaś ludzi dziynki tymu bydzie ich welować, a niy bez to, że ôni zaakceptowali to, że ftoś może w Polsce inakszyj patrzeć na świat.

35 lot Trzecij Republiki, a Polocy durch niy przerobiyli swojij historyje. Radzi za to kopiyrujōm Zachōd i dyskutujōm nad tym, jeźli idzie używać słowa „murzin” abo szmarować sie gymba na czorno. Ale żodnymu niy przejdzie bez gowa rozwożyć swoje lokalne dymōny.

Grzegorz Kulik

Walka ze niyswojimi dymōnami

35 lot Trzecij Republiki, a Polocy durch niy przerobiyli swojij historyje. Radzi za to kopiyrujōm Zachōd i dyskutujōm nad tym, jeźli idzie używać słowa „murzin” abo szmarować sie gymba na czorno. Ale żodnymu niy przejdzie bez gowa rozwożyć swoje lokalne dymōny. Z tym mōmy walczyć ino my: Ślōnzocy i tych trzech Kaszubōw na krziż. A cołko reszta zanorzōno we wanieliji polskości ani niy widzi, że je jakiś problym.

A co wyście swojim chopcōm godali?

Tukej mōm pytanie do tych wszyskich Polokōw, co tak sie ciepiōm na nazywanie synkōw wziyntych do Wehrmachtu naszymi chopcami. Co żeście godali tym waszym synkōm, co we stalinowskim Ludowym Wojsku Polskim przisiōngali wieczny sojusz ze ZSSR? Co żeście godali tym, co pacyfikowali Czechosłowacyjo? Ôni naroz przestowali być waszymi chopcami? Nazdali żeście im, jacy ôni sōm zdrajcy, abo żeście ich przijōnli nazod bez patrzynio na to, co im państwo kozało?

Je żech zicher, żeście ich wziōnli ze ôtwartymi ramiōnami i ani niy prziszło by wōm do gowy niy nazwać ich waszymi chopcami. To co my mōmy zrobić ze naszymi? Napluć im na groby, bo wos szteruje, że ich trefiōł inkszy lōs ôd tego, co wy byście chcieli?

We kożdyj sekcie te same sytuacyje sōm usprawiedliwiane, jak tykajōm tych naszych, ale jak tykajōm tych inkszych, to zaroz je wrzask i histeryjo. Ta forma polskości, tyn warszawsko-krakowski kult, ôn niy mo prawa bytu we modernyj Polsce i my wszyscy sōm zapowiedzialni za to, żeby ôn przestoł istnieć.

Grzegorz Kulik

Może Cię zainteresować:

Grzegorz Kulik: Niy ma co sie wadzić z tymi, co nos drynczōm do naszego dobra

Autor: Grzegorz Kulik

13/07/2024