
We
prywatnych dyskusyjach ślōnskich strzodowisk ôd kole roku coroz
barzij ofyn sie pado ô tym, że ślōnskość trza wyrwać ze
heresztu spektrum polskij
polityki. Argumyntuje sie to tym, że ślōnskość -
jak kożdo inkszo terytoryjalno abo etniczno tożsamość - ôna
musi być do wszyskich, a niy ino do ôsōb, co majōm jakeś
kōnkretne polityczne poglōndy.
Ślōnskość mało kogo interesuje
Ôkrōm
tego niy ma sie co ôszydzać: polityczne sparcie do ślōnskości
postrzōd politykrōw z lewice i cyntrum wyniko barzij ze
politycznyj kalkulacyje, a niy idyje. Takich, co richtich
miyniōm, że Ślōnzokōm sie noleży jakoś godność, ich idzie
porachować na palcach jednyj rynki.
Ze
trzi lata tymu mieli my dyskusyjo ô etnicznych i norodowych
myńszościach w Polsce na Campusie Polska ôd Rafała Trzaskowskigo.
Pod tym samym celtym przed nami była godka, kaj ôzprawiali m.in.
„Ten transik z Instagrama” i dziocha, co godała, że rubi ludzie
niy sōm reprezyntowani w telewizyji. Na widowni fol; połno „fajnyj”
modzieży. Jak jejich godka sie skōńczyła, to ta cołko „fajno”
modziyż wstała i poszła. Jak my za piyńć minut zaczynali swoja
dyskusyjo, to na widowni było ze 30 ôsōb i wszyske żech znoł
aby z widzynio. Tōż jeźli nawet ta „ympatyczno” i
idyjalistyczno polsko modziyż mo kajś ślōnske sprawy, to kaj ône
sōm we hierarchiji ôd cołkij reszty ludzi z tyj strōny
politycznyj scyny?
Ślōnzok niy weluje prawice ani lewice
Jak
sie wejzdrzi na karty wynikōw welōnkōw w Polsce i porōwno je ze
wynikami powszechnego spisu, to sie dojzdrzi, że gminy, co w nich je
nojwiyncyj Ślōnzokōw to tyż gminy, co w nich regularnie wygrowo
prawica. To ôznaczo dwie rzeczy: po piyrsze do samych Ślōnzokōw
ślōnsko kulturowo godność je mynij ważno ôd inkszych sprow, a
po druge Ślōnzocy ze kōnserwatywnymi poglōndami chyba sie
czujōm jak cudzi ludzie we kożdym strzodowisku.
Zaroz
po prezydynckim welōnku Morcin Szewczyk pisoł na Wachtyrzu, że
polityka ôd prawice do Ślōnzokōw to je „industryjo ja, kultura
niy”, a lewica za to propōnuje „kultura ja, industryjo niy”.
Jo myśla, że sam sie niy rozchodzi ô industryjo. Abo mōm pedzieć:
niy rozchodzi sie ino ô industryjo. To niy ma cufal, że we
Gōrnym Ślōnsku we hned kożdym welōnku ôd 1867 roku, kej
we Pōłnocnoniymieckim Zwiōnzku po piyrszy roz welować mōg
kożdy chop, wygrowo krześcijańsko
dymokracyjo. Ôna sie może mianować rozmajcie:
Zentrumspartei, Deutsche Katholische Volkspartei, Polskie Stronnictwo
Chrześcijańskiej Demokracji abo Prawo i Sprawiedliwość, ale dycki
sie kōńczy tym, że postrzōd Ślōnzokōw nojsrogszo siyła to sōm
katolicy.
Niy patrzeć na Ślōnzokōw z wiyrchu
Tōż
jedna i drugo strōna żgo we godność ôd Ślōnzokōw, ino
kożdo cyluje we inkszo tajla tyj godności. Lewo strōna je
przeciwko katolickim wertōm, a prawo przeciwko ślōnskij
ymancypacyji. Niyskorzij rozmajte gowy sie dziwiōm, że „my tu
tyle dla Ślązaków próbujemy zrobić, a oni głosują na PiS”.
Ino że Ślōnzok ôd 200 lot je kōniyrowany za to, że abo niy je
echt Niymiec, abo prawdziwy Polok, tōż do Ślōnzoka brak reszpektu
do jego kultury to niy ma nic nowego.
Ślōnzok
za to niy toleruje protekcyjōnalnego traktowanio. Egalitarno ślōnsko
społeczność już we downiyjszych czasach niy mogła ściyrpieć
pańskości imigrantōw z Galicyje i Wielkopolski. Dzisiej za to do
Ślōnzoka niy do przejścio je antyklerykalizm i urōnganie
religiji. Jak na to niy patrzeć, narracyjo ôd fajnopolokōw to
we skrōcie „kościōł to ciymnogrōd” i
poczucie wyższości nad ludźmi, co wierzōm. Tak sie Ślōnzokōw
niy przeprzi do swojij sprawy.