Dwutrakcyjne pociągi skomunikują mniejsze miasta
Kolej dla lokalnych społeczności - pod takim hasłem zaprezentowano 12 nowych tras, na których PKP Intercity do połowy 2029 roku zamierza uruchomić regularne kursy pociągów dalekobieżnych. Głównym celem tego projektu jest skomunikowanie średnich i mniejszych miejscowości, gdzie oferta relacji ponadregionalnych jest znikoma lub nie ma jej w ogóle.
- PKP Intercity podjęło decyzję, która otwiera zupełnie nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej. Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Realizacja tego planu ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a pozwoli na to wypożyczenie przez narodowego przewoźnika 22 spalinowych jednostek. Pierwszym uruchomionym połączeniem ma być Gorzów Wielkopolski - Poznań, natomiast kolejnym, w 2026 r., będzie pociąg Łomża - Ostrołęka - Warszawa. Pozostałe połączenia będą systematycznie pojawiać się w rozkładach jazdy wraz z odbiorami kolejnych hybrydowych zespołów trakcyjnych. W zeszłym roku PKP Intercity zamówiło 35 takich składów u nowosądeckiej firmy NEWAG. Ich zakup będzie kosztować 3,3 mld zł brutto.
Hybrydy o podwyższonym komforcie
Dwutrakcyjne Impulsy mają zapewniać wyższy komfort, niż pojazdy wykorzystywane w ruchu regionalnym. Będą to pierwsze w taborze PKP Intercity niskopodłogowe pociągi, do których pasażerowie nie będą musieli wspinać się po schodach. Wewnątrz znajdzie się 177 miejsc siedzących, w tym 156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej. Składy będą też dysponować miejscami dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach, jak również stojącymi miejscami na rowery oraz strefą dla rodzin z dziećmi wyposażoną w stoliki ze stałą planszą do gry i schowkiem na kostkę. Pociągi będą posiadać klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach oraz indywidualne oświetlenie. Impulsy będą w stanie rozpędzać się do 130 km/h na napędzie spalinowym lub do 160 km/h na napędzie elektrycznym. Dzięki zmienionemu układowi usprężynowania, unowocześnionemu układowi biegowemu oraz wyciszonemu pudłu drgania i hałas podczas jazdy zostaną ograniczone do minimum.
Co ciekawe, dzięki zastosowaniu superkondensatora składy będą w stanie odzyskiwać energię podczas hamowania, która z kolei będzie pozwalać na rozpędzanie pojazdów od 0 do 60 km/h bez udziału silnika dieslowskiego. Jak podaje Rynek-Kolejowy.pl, dodatkowy człon silnikowy będzie skonstruowany w taki sposób, aby w przyszłości dało się wymienić napęd spalinowy na baterie lub jednostkę wodorową. Hybrydowe Impulsy będą dostarczane przewoźnikowi od początku 2027 do połowy 2029 r.
- Mapa nowych połączeń obejmie wszystkie regiony kraju. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru - stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Lista planowanych połączeń
- Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
- Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
- Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Bytom, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
- Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
- Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
- Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
- Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
- Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
- Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
- Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Gliwice, Nysę, Świdnicę);
- Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
- Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Hybrydowe pociągi dotrą na Górny Śląsk
Plan zaprezentowany przez kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity nie pomija Górnego Śląska. Połączenie Kraków - Gdynia przywróci pociągi dalekobieżne na historyczną Węglówkę. W tej relacji składy zatrzymają się m.in. w Katowicach, Bytomiu i Tarnowskich Górach. Z kolei pociągi Kraków - Jelenia Góra będą miały przystanki m.in. w Katowicach i Gliwicach. Docelowo w ciągu doby na wszystkich trasach mają kursować przynajmniej 4 pary pociągów.
Nowych dalekobieżnych połączeń przez mniejsze miejscowości ma być jeszcze więcej. Szczegóły kolejnego etapu mają zostać ogłoszone w późniejszym czasie. Tym razem jednak do obsługi nowych tras zostanie wykorzystanych 16 lokomotyw hybrydowych Gama, które obecnie są w budowie w bydgoskiej fabryce PESA. Podobnie jak Impulsy będą rozwijać prędkość do 160 km/h na napędzie elektrycznym, lecz na spalinowym już tylko 120 km/h. Wartość tego kontraktu wynosi 555 mln zł.