Katowice Airport inwestuje w rozwój cargo. Powstanie drugi terminal towarowy

W pierwszej połowie lipca 2025 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.), spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podpisało umowę z firmą KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K. na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo w Katowice Airport.

W Katowice Airport ruszył proces projektowania drugiego terminalu cargo. Nowy obiekt, który ma powstać w południowo-wschodniej części lotniska, zwiększy łączną powierzchnię infrastruktury frachtowej do 22 tys. m². To ważny krok w realizacji strategii rozwoju jednego z największych portów cargo w Polsce.

Projekt ruszył – nowy terminal za rok?

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. podpisało umowę z KWADRAT Polska na wykonanie dokumentacji projektowej. Firma opracuje koncepcję i projekt budowlany terminalu magazynowego z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni 10 tys. m². Finał prac projektowych planowany jest na I kwartał 2026 r.

Cargo rośnie. E-commerce nakręca fracht

Katowice Airport notuje rekordy w segmencie przewozów towarowych. Po 22 tys. ton obsłużonych w I połowie 2025 r. GTL S.A. spodziewa się wyniku przekraczającego 40 tys. ton w całym roku. Jak podkreśla prezes Artur Tomasik, w dłuższej perspektywie cel to aż 100 tys. ton – głównie dzięki dynamicznie rosnącym przewozom dla e-commerce.


„Mamy za sobą rekordowe pierwsze półrocze 2025 roku, w tym czasie zanotowaliśmy prawie 22 tysiące ton obsłużonego frachtu. Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego” – mówi Artur Tomasik.

Globalni gracze i nowa jakość frachtu

W Pyrzowicach operują DHL, UPS, FedEx, a od 2025 r. także Lufthansa Cargo ze stałym połączeniem Frankfurt–Katowice. Lotnisko pełni też funkcję krajowego hubu RFS (Road Feeder Service), w którym transport drogowy funkcjonuje na zasadach frachtu lotniczego.

Inwestycja wpisana w megaprojekt do 2032 r.

Drugi terminal cargo to część największego programu inwestycyjnego w historii lotniska — wartego 1,8 mld zł. Do 2032 r. GTL planuje m.in. . budowę nowego terminalu pasażerskiego, hangaru technicznego, centrum przesiadkowego oraz multimodalnego węzła przeładunkowego z bocznicą kolejową.

Przewozy cargo w Katowice Airport podsumowanie pierwszej polowy 2025

Może Cię zainteresować:

Katowice Airport z rekordem cargo. To najlepszy wynik przewozów towarowych w historii Katowice Airport

Autor: Tomasz Borówka

15/07/2025

10-milionowy pasażer Ryanair w Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Ryanair świętuje 10-milionowego pasażera w Katowice Airport. Przyleciał z Katanii

Autor: Tomasz Borówka

26/06/2025

28 maja 2025 mija 10 lat od oddania do użytku nowej drogi startowej Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Dekada rozwoju: 10 lat nowej drogi startowej Katowice Airport

Autor: Tomasz Borówka

28/05/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama