Kazimierz Karolczak: Przecinanie miast na pół, żeby zbudować kolej do CPK jest absurdem. Wystarczy tylko spowolnić pociąg

Kiedy mówimy o sercu przemysłowym Polski, o tym jak te miasta powstały i jaka to jest aglomeracja, to przecinanie jej linijką na pół jest kompletnie absurdalne. Wystarczy, że szybka kolej zwolni na wjeździe do aglomeracji. Strata czasowa będzie niewielka, a unikniemy przeorania naszych miast.

GZM
Kazimierz Karolczak

Metropolia już kilka lat temu apelowała, że kolej nie musi wcale szybko przejeżdżać przez aglomerację. Wystarczy, że zwolni i te łuki mogą być większe. Dzięki temu można wykorzystać istniejącą infrastrukturę, być może zmodernizowaną - powiedział Kazimierz Karolczak, szef GZM na antenie Radia Piekary. Dodał, że ważna dla mieszkańców Mikołowa, Wyr czy Łazisk Górnych jest prędkość z jaką będą przejeżdżały pociągi.

- Ile mamy zaoszczędzić i w imię czego? W Ostrawie mamy być 2 minuty szybciej czy w Jastrzębiu? - pytał Karolczak.

Samo CPK jak sieć szybkich linii kolejowych jest, zdaniem Karolczaka, rozwiązaniem ciekawym, ponieważ ograniczy wewnętrzne połączenia lotnicze.

- Dziwimy się posłom, którzy tak dużą latają, a tu się okazuje, że pociągiem ze Szczecina do Warszawy się jedzie 5 godzin. I to jest pewne wykluczenie komunikacyjne. Natomiast w naszym przypadku, na Śląsku, przecinanie aglomeracji linijką na pół jest kompletnie absurdalne. Wystarczy, że szybka kolej zwolni na wjeździe do aglomeracji. Strata czasowa będzie niewielka, a unikniemy przeorania naszych miast - stwierdził przewodniczący GZM.

Kazimierz Karolczak wyjaśnił, że projekt szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego na szczęście nie jest w żaden sposób zbieżny z projektem Kolei Metropolitalnej i nie wpłynie na tę sprawę negatywnie.

- My mówimy o dodatkowych torach i połączeniach między miastami. W tym przypadku nie powinno być jakichś kolizji. Mówimy o wykorzystaniu istniejących terenów przeznaczonych pod kolej. I mam nadzieję, że za 5 lat już będziemy mogli finalny efekt pokazać - wyjaśnił Kazimierz Karolczak.

CPK to też kwestia Pyrzowic

Karolczak został zapytany również o to czy sprawa Pyrzowic i Turkish Airlines pokazała jak traktowany jest w Warszawie Śląsk i - patrząc szerzej - całe województwo śląskie.

- Ta sytuacja pokazała poziom elit politycznych regionu. Okazuje się, że państwo PiS-u jest już na ostatniej prostej, gdzie działają bossowie polityczni. Liczyłem na to, że premier Morawiecki startując z Katowic będzie chciał po sobie zostawić coś pozytywnego, ale nie. Skuteczny okazał się za to minister Adamczyk, który zawalczył o Kraków i to Balice mają szansę na szybki rozwój, niestety kosztem Pyrzowic - odpowiedział Kazimierz Karolczak.

Dodał, że projekt CPK oznacza dużą marginalizację lotniska w Pyrzowicach. Bo nowo powołana spółka będzie dbała jedynie o interes nowego lotniska w Baranowie, kosztem rozwijanych przez lata portów regionalnych.

Cała rozmowa do zobaczenia i posłuchania poniżej.

Metrolinia M1

Może Cię zainteresować:

Aplikacja ZTM ma opóźnienie. Kazimierz Karolczak: "Nie chcemy powtórzyć błędów ŚKUP"

Autor: Patryk Osadnik

06/02/2023

Kazimierz Karolczak

Może Cię zainteresować:

Karolczak: Metropolia udziałowcem w Kolejach Śląskich? „Wszystkim by to wyszło na dobre"

Autor: Arkadiusz Nauka

23/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Coins 635873 960 720

Miliony do podziału i dodatkowy tydzień na złożenie wniosku

Węzeł multimodalny Katowice Airport

Oto jest najważniejsza inwestycja lotniska w Pyrzowicach

Arkadiusz Chęciński

Arkadiusz Chęciński: „Gratuluję kibicom Ruchu Chorzów”, ale…

Katowice Airport

Katowice Airport spychany na margines. Poseł PiS przeciwny

Pociąg PKP Intercity

Tak CPK chce budować kolej na Śląsku. Znamy kluczowe terminy

Pomoc Ukrainie

Bieruń wspiera miasto partnerskie

Śląskie dla Ukrainy

Rusza baza noclegowa dla Ukraińców