Na blisko szesnastokilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice (otwierany teraz fragment to część tego odcinka) wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych).
GDDKiA: Estakada i most na S1 zasługują na szczególną uwagę
W GDDKiA podkreślają, że na tym odcinku na szczególną uwagę zasługują dwa obiekty inżynierskie. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza), która przeprowadza drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice – Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów.
Drugi obiekt, na który – zdaniem drogowców - warto zwrócić uwagę, to most o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły wydzielonej wałami przeciwpowodziowymi oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonano go w technologii nawisowej.
Ponadto zbudowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego 5 to zbiorniki zastępcze.
- Droga ekspresowa S1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś – tłumaczą w GDDKIA.
W drugiej połowie sierpnia 2025 r. do ruchu zostanie oddany nie tylko fragment drogi ekspresowej S1 oraz DK44, ale także kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, realizowany przez krakowski oddział GDDKiA. Łącznie od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach oddanych zostanie 4,1 km nowej drogi.

Nowo oddany odcinek trasy na razie nie dla ciężarówek
Do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków trasy S1, czyli Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wynika to z organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu. Kierowcy wyjeżdżając z tego miasta oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S1.
Z kolei jadąc od strony S1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.
Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe realizowane przez władze powiatu oświęcimskiego. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.
S1 jako kręgosłup drogowy województwa śląskiego
Realizację brakującej części drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości blisko 40 km, podzielono na cztery odcinki. Wartość umów na wykonanie tej trasy, której celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej południowej Polski oraz usprawnienie tranzytu na osi północ–południe, to niemalże 2,3 mld zł. Odcinki S1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący dziś przez te miasta.
W drugiej połowie sierpnia 2025 r. będzie oddana tylko część szesnastokilometrowego odcinka Oświęcim – Dankowice (10 km od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze). Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec 2025 roku, wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia (tam planowane jest udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44, a całkowite zakończenie prac ma nastąpić w III kwartale 2026 r.).
- Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu pojazdów do 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim i oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta Stanie się to do połowy 2026 r. - informują w GDDKiA.
Z kolei w połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, czyli Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. W GDDKiA tłumaczą, że wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Trasa S1 - drzwi na południe Europy
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za około 141 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km). W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.

Może Cię zainteresować: