Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę drogi ekspresowej S1 wydała do tej pory ponad 7,4 mld zł, z czego niemal 2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Unijne dofinansowanie na odcinek Kosztowy - Oświęcim
Drogowa inwestycja uzyskała właśnie kolejne unijne wsparcie. Jak informują w GDDKiA podpisano umowę na dofinansowanie ze środków z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FenIKS) na budowę odcinka Kosztowy – Oświęcim.
- Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S1 wynosi ponad 1,1 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 300 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 255 mln zł – podała GDDKiA.
W ramach inwestycji powstanie niemal 13 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Kosztowy i Oświęcim, o pełnym przekroju dwujezdniowym. Zadanie przewiduje budowę trzech węzłów drogowych: Kosztowy II, Lędziny i Bieruń. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lędziny Wschód i Zachód), a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe. Przewidywany termin zakończenia budowy tego odcinka to koniec 2026 r.
S1 to jedna z najważniejszy tras na południu Polski
Droga ekspresowa S1 to jedna z najważniejszych tras ekspresowych w Polsce południowej, o planowanej długości około 135 km. Łączy autostradę A1 (Pyrzowice) z granicą państwową ze Słowacją w Zwardoniu i dalej z autostradą D3 po stronie słowackiej. Część jej przebiegu pokrywa się ze wschodnią obwodnicą Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (GOP), od Podwarpia do Tychów, zrealizowaną w latach 70. i 80. XX wieku. Droga jest także częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, która łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
- Rozbudowa i budowa nowych odcinków S1 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich. Ponad dwie godziny – tyle trwa obecnie przejazd od węzła Pyrzowice do granicy państwa w Zwardoniu. Po przebudowie, przejazd tą drogą skróci się blisko o połowę, a pokonanie tego niewiele ponad 130-kilometrowego odcinka zajmie około 70 minut – podkreślają w GDDKiA.
Do końca 2025 roku mają zostać oddane do użytku trzy z aktualnie budowanych odcinków S1: Oświęcim – Dankowice, Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz Przybędza – Milówka. Pod koniec roku planowane jest także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r.

Może Cię zainteresować:
Na cztery tygodnie zamkną tunel na trasie S1 w Lalikach. Kierowców czekają objazdy

Może Cię zainteresować: