Łukasz Cyrus
Fotografia odklejona lustro introspekcji marzec 2025 lukasz cyrus 048

Łukasz Cyrus: Aparat fotograficzny jako okno introspekcji. Namysł w dobie nadmiaru

W dobie technologicznej łatwości fotografowanie przestało być aktem przemyślanym, a stało się odruchem. Zatracając refleksję ryzykujemy, że zdjęcia będą jedynie powierzchownymi zapisami chwili, pozbawionymi głębi i znaczenia. Dla mnie aparat fotograficzny to coś więcej niż narzędzie – to przestrzeń, w której otwiera się umysł i emocje, a obrazy stają się odbiciem własnej tożsamości.

Łatwość fotografowania – czy tracimy jego sens?

Współczesna technologia przeniosła fotografię na wyższy poziom dostępności i szybkości. Smartfony i zaawansowane aparaty cyfrowe pozwalają rejestrować obrazy bez wysiłku, niemal automatycznie. Zdjęcia, które otrzymujemy, są technicznie doskonałe: ostre, pełne barw i detali. Jednak zastanawiam się, co naprawdę oznaczają.

Masowe „pstrykanie” zdjęć, często bez głębszego zastanowienia, prowadzi do kryzysu sensu w fotografii. Obrazy stają się jedynie produktami – zbędnymi rejestrami chwili, które, choć piękne, nie kryją w sobie żadnych treści ani emocji. Zatracamy to, co w fotografii najważniejsze: refleksję i przemyślaną narrację, które nadają jej prawdziwą wartość.

Fotografowanie jako akt namysłu

Fotografowanie, w moim przekonaniu, powinno być aktem introspekcji, procesem, w którym otwieramy zarówno migawkę aparatu, jak i własny umysł. Kiedy decyduję się nacisnąć spust migawki, staram się zrozumieć, co kieruje moim wyborem. Co chcę wyrazić? Jakie emocje lub myśli kryją się za danym obrazem?

Każdy kadr jest dla mnie jak otwarcie kurtyny – ukazuje widok świata, ale przede wszystkim zdradza kim jestem. To teatr, w którym sceną jest moje życie, a aktorem ja sam. Fotografia nie tylko rejestruje otaczającą rzeczywistość, ale również staje się odbiciem moich przeżyć, wspomnień i przemyśleń.

Zrozumienie tego procesu wymaga jednak zwolnienia tempa. Musimy odrzucić mechaniczność pstrykania i zastanowić się nad każdym zdjęciem. Dla mnie najważniejsze jest pytanie: dlaczego fotografuję? Odpowiedź na nie zmienia każde zdjęcie w coś więcej niż tylko obraz – w wyraz mojej tożsamości.

Fotografia jako sztuka narracji

Nie jest sztuką jedynie dokumentować rzeczywistość. Prawdziwą sztuką jest zamienić obraz w historię, która mówi o świecie i jednocześnie o mnie. Fotografowanie przypomina mi proces twórczy malarza, reżysera czy pisarza – każdy z nich konstruuje dzieło, które jest nośnikiem emocji i idei.

Dzięki refleksji każda fotografia staje się narzędziem narracji. Może to być pojedynczy obraz, seria zdjęć lub cały album – każda forma opowiada jakąś historię. Ważne, by była to historia przemyślana i spójna, wynikająca z głębokiego zrozumienia tego, co chcemy przekazać.

Wyobraźnia jako klucz do przekraczania granic

Fotografia nie powinna ograniczać się do prostego odwzorowywania rzeczywistości. Wierzę, że najlepsze obrazy powstają wtedy, gdy fotograf przekracza granice własnej wyobraźni. To proces wymagający odwagi – wyjścia poza przyzwyczajenia, zahamowania i schematy, które często nas ograniczają.

Fotografia Odklejona, której filozofia jest mi bliska, zachęca do eksplorowania tego, co ukryte pod powierzchnią. Uczy mnie patrzenia poza oczywistości, odkrywania nowych perspektyw i znaczeń. To nie tylko narzędzie artystyczne, ale również filozoficzne – pozwala mi zrozumieć istotę rzeczy i odnaleźć siebie w otaczającym świecie.

Podsumowanie: Aparat jako narzędzie myśli

W świecie, w którym technologia dominuje nad człowiekiem, fotografia musi odzyskać swoją pierwotną rolę – jako akt refleksji i twórczości. Nie może być jedynie powierzchownym rejestrem chwili; powinna być wyrazem myśli, emocji i tożsamości autora.

Dla mnie aparat fotograficzny to coś więcej niż urządzenie – to narzędzie introspekcji, które pomaga mi eksplorować zarówno otaczający świat, jak i własne wnętrze. Fotografując, nie tylko tworzę obrazy, ale także buduję opowieść o sobie. Każdy kadr jest dialogiem – ze mną samym, z widzem i z rzeczywistością, którą próbuję zrozumieć.

"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
"Wyjść poza", fotografia. Fotografia odklejona. Łukasz Cyrus, 2019.
Fotografia odklejona chaos 2025 lukasz cyrus

Może Cię zainteresować:

Łukasz Cyrus: Fotografia w epoce dezinformacji: poszukiwanie nowych znaczeń

Autor: Łukasz Cyrus

30/05/2025

Punkt widzenia kasia piechowicz portret lukasz cyrus 2020 04144

Może Cię zainteresować:

Katarzyna Piechowicz, fotografka z Rudy Śląskiej, laureatka Grand Press Photo 2025 za cykl dokumentujący życie romskich kobiet: Nie używam aparatu jak na polowaniu

Autor: Łukasz Cyrus

21/06/2025

Metalowe elementy ławek w WPKiW pochodziły z pancernika Gneisenau

Może Cię zainteresować:

Co jest w parku niewidoczne, czyli jak niemiecki pancernik „Gneisenau ” trafił do WPKiW. Ślady przetrwały do dziś

Autor: Tomasz Borówka

25/07/2025