Metropolia chce nam wypożyczyć 7 tys. rowerów. Kiedy wreszcie? Gdy wolałbyś sanki, ale przecież nie ma śniegu

Nie ma co liczyć, że w tym roku wystartuje rower metropolitalny. Pierwsze rowery na ulicach śląskich i zagłębiowskich miast pojawią się zimą. O ile rzecz jasna we wrześniu uda się w końcu podpisać umowę z firmą Nextibe Polska. Na taki scenariusz liczą w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, choć doświadczenia związane z tym postępowaniem każą powstrzymać się od ogłaszania sukcesu.

Rafał Klimkiewicz
Rowery katowice

Ambitne plany, lata podchodów i jeden oferent w przetargu

Blisko 7000 rowerów, ponad 900 stacji na terenie 31 miast i gmin Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – tak w liczbach ma się przedstawiać system Roweru Metropolitalnego w swoim podstawowym kształcie (wersja rozbudowana zakłada dodatkowe 1600 rowerów i 185 stacji). System na oferować swoim użytkownikom wspólną aplikacje na urządzenia mobilne oraz integrację z systemem ŚKUP (w pierwszej kolejności na poziomie taryfowym, co umożliwi bezkosztowe korzystanie z roweru posiadaczom okresowych biletów metropolitalnych, a docelowo także na innych płaszczyznach).

Przymiarki do uruchomienia systemu trwają od trzech lat. Procedurę miał ułatwić tzw. dialog konkurencyjny z dwoma firmami zakwalifikowanymi do udziału w tym postępowaniu, ale obserwując przebieg wydarzeń trudno uwierzyć w to, że cokolwiek tu idzie sprawniej. Lawina uszczegóławiających warunki przetargu zapytań ze strony potencjalnych zainteresowanych, sześć postępowań w Krajowej Izbie Odwoławczej (obecnie już żadne się nie toczy) i raptem jedna firma, która finalnie przystąpiła do przetargu. To Nextbike Polska, obsługująca rowery miejskie m.in. w Warszawie, czy Wrocławiu, ale także w Katowicach, Sosnowcu, Chorzowie, czy Tychach. Obecnie – jak informuje nas GZM – postępowanie przetargowe nadal trwa.

System powstanie w trzech krokach. Pierwsze rowery pojawią się zimą

- Trwa analiza oferty i uzupełnianie dokumentacji złożonej przez firmę Nextbike Polska – wyjaśnia Witold Trólka z biura prasowego Metropolii.

W GZM mają nadzieję, że do końca września uda się podpisać umowę. Przy czym odnotujmy, że jeszcze zimą miano nadzieję, że umowa zostanie podpisana wiosną, co pozwoliłoby na start systemu w czasie letnich wakacji, a kiedy przyszła wiosna, to okazało się, że wypożyczalnia może zostać uruchomiona dopiero jesienią. - To wariant i dla nas pesymistyczny – przyznawali wówczas przedstawiciele Metropolii, ale dziś wygląda na to, że był to wariant... optymistyczny.

Harmonogram zakłada bowiem, że w przypadku rozstrzygnięcia przetargu realizacja oferty będzie przebiegać w trzech fazach, z których pierwsza ma trwać ok. 4 miesięcy od podpisania umowy. Jak łatwo policzyć w razie podpisania umowy we wrześniu, pierwsza faza zostanie ukończona około stycznia – lutego przyszłego roku. I wtedy też realnie na ulicach miast regionu pojawią się pierwsze rowery. Ma ich być ok. 1260, z czego aż 700 trafi do Katowic (poza tym w pierwszej fazie metropolitalne rowery skierowane zostaną do Sosnowca, Gliwic, Tychów, czy Zabrza). W drugiej fazie liczba jednośladów ma wzrosnąć do blisko 4800, a w trzeciej osiągnąć zakładane 7000.

Zgodnie z założeniami połowa rowerów ma być dostępna także zimą, więc teoretycznie – jeśli przedstawiony powyżej terminarz zostanie zrealizowany – pierwsi użytkownicy mogliby skorzystać z metropolitalnych jednośladów już w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Czy akurat ta pora roku będzie jednak najlepszym momentem na start systemu, to już inna historia (rowery miejskie raczej uruchamiane są na wiosnę).

Trwają rozmowy w sprawie lokalizacji stacji

- Zakończenie dostaw i montaż stacji ma zakończyć się za 22 miesiące od podpisania umowy – informuje nas Witold Trólka (co oznacza, że pełny kształt system może osiągnąć w połowie roku 2025). Zwraca uwagę, że jednym z kluczowych zadań mogących wpłynąć na czas realizacji zamówienia są uzgodnienia ze wszystkimi gminami GZM co do lokalizacji stacji.

- Obecnie Metropolia prowadzi z miastami uzgodnienia co do lokalizacji. Zostały przedstawione propozycje oraz standardy, gdzie powinny stać tego typu stacje. Gdy będzie podpisana umowa – będzie na tyle przygotowany grunt, żeby wykonawca jak najsprawniej zaczął realizować ten plan – wyjaśnia.

Stacja rowerowa na katowickim Rynku

Może Cię zainteresować:

Rower metropolitalny na Śląsku i Zagłębiu ruszy dopiero jesienią. Telenowela się rozkręca

Autor: Michał Wroński

15/05/2023

Kaj Teroz

Może Cię zainteresować:

Rowerów z Chorzowa nie zwrócisz w innym mieście. Są niekompatybilne z pozostałymi systemami

Autor: Maciej Poloczek

05/09/2022

Rowery miejskie Katowice

Może Cię zainteresować:

Rower miejski w Katowicach. „City by Bike” co najmniej do końca sierpnia 2023 roku. Co z rowerem metropolitalnym?

Autor: Michał Wroński

26/01/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Beskidy

Turystyka po naszemu: narty w Beskidach i łobiod u rodziny

Gliwice ulica Zwycięstwa

„Goście, goście… w Gliwicach”. Śladami króla, cesarza i...

Katowice Airport

Nie tylko Turkish Airlines chce latać z Pyrzowic do Stambułu

Turkish Airlines w Katowice Airport

Odliczanie do wielkiej fety. Najtańsze bilety za 199 euro

Bitcoin

Skarbówka chce zlicytować bitcoina. Telefony aż się grzeją

Wisła Dworzec kolejowy

Można zacząć odliczanie. Za miesiąc ruszą pociągi do Wisły

Tramwaj Linia 4 Gliwice

Od Kramera do Frankiewicza. 13 lat bez tramwaju w Gliwicach