Na teren pod przyszłą fabrykę Izery w Jaworznie weszli geodeci, wjechał też sprzęt. Kiedy rozpocznie się budowa zakładu?

W Jaworznickim Obszarze Gospodarczym pojawił się sprzęt i geodeci. Trwa inwentaryzacja terenu, na którym ma powstać – między innymi – fabryka polskiego samochodu elektrycznego, Izery.

ElectroMobility Poland
Izera

Jaworzno niedawno odwiedziła delegacja ElectroMobility Poland, spółki odpowiadającej za produkcję Izery. Przedstawiciele EMP oglądali teren, na którym ma powstać fabryka. Około 265-hektarowy obszar – przypomnijmy – Jaworzno, na zasadzie wymiany, pozyskało od Lasów Państwowych. Umowę podpisano w lipcu, a miasto musi zapłacić podatek VAT w wysokości 47 mln zł. Będzie tu funkcjonował Jaworznicki Obszar Gospodarczy – jako część Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To właśnie na tym terenie ma zostać wybudowana fabryka Izery. Ale nie tylko. Docelowo ma tam bowiem zostać utworzonych kilkanaście tysięcy miejsc pracy.

Ostatnio na terenie należącym już do Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego pojawił się też sprzęt i specjaliści, między innymi geodeci. Jak się dowiedzieliśmy, teren jest inwentaryzowany. Jest tu roślinność i siedlisko zwierząt. Dlatego do przygotowania terenu pod inwestycję – i wycinkę – potrzebne będzie pozwolenie administracyjne. Dodajmy, że układ zakładu, który ma produkować Izerę został już wpisany w plany terenu w Jaworznie.

Budowa w 2023 roku?

W tej chwili w Jaworznie prowadzone są badania geotechniczne gruntów na których ma stanąć fabryka Izery – poinformowano Ślązaga w EMP. – Celem przeprowadzenia tych badań jest weryfikacja warunków gruntowo-wodnych, niezbędnych do zaprojektowania sposobu posadowienia przyszłych obiektów budowlanych zakładu produkcyjnego. Wstępne badania były realizowane w trakcie procesu due dilligence całej nieruchomości. Precyzyjny obszar oraz zakres badań geotechnicznych został zdefiniowany na podstawie projektu koncepcyjnego, określającego kategorię oraz lokalizację obiektów na terenie przyszłej inwestycji zrealizowanego przez Prochem SA.

Obecne badania prowadzone są na zlecenie EMP przy wsparciu inwestora zastępczego i będą stanowić wkład w projekt posadowienia poszczególnych obiektów zakładu będące częścią projektu budowlanego. Badania wraz z opracowaniem wyników, sporządzeniem i wydaniem opinii geotechnicznej potrwają około miesiąca. Oczywiście w związku z wyborem Jaworzna jako lokalizacji zakładu produkcyjnego przedstawiciele naszej firmy regularnie bywają w regionie – wizyty te mają jednak charakter roboczy i są związane z realizowanymi na bieżąco pracami – wyjaśniają w ElectroMobility Poland.

Być może pierwsze firmy pojawią się w JOG jeszcze w tym roku, natomiast budowa fabryki Izery – zgodnie z dotychczasowym harmonogramem – powinna rozpocząć się w 2023 roku. O ile wszystko przebiegać będzie zgodnie z dotychczasowym planem. Dodajmy, że jeszcze w czasie wakacji rozpoczęto prace nad projektem budowlanym fabryki. – Szacujemy, że prawo do dysponowania terenem EMP pozyska w I kwartale 2023 roku. Wtedy też rozpocznie się proces inwestycyjny – informuje spółka.

Czekając na platformę

Przypomnijmy, że spółka EMP zaprezentowała nazwę Izera, logo marki oraz dwa przedprodukcyjne prototypy elektrycznych samochodów; były to SUV (Z100) i hatchback (T100) w lipcu 2020 roku. Od początku wiadomo było, że fabryka Izery wybudowana zostanie w województwie śląskim. Nieoficjalnie mówiło się o Rudzie Śląskiej, ale w grudniu 2020 roku ogłoszono, że zakład powstanie w Jaworznie.

W 2021 roku ElectroMobility Poland podpisała umowę z inwestorem zastępczym, spółką Prochem, która ma koordynować i nadzorować prace budowlane, ale także uczestniczyć w etapach projektowania i przetargów. Podpisana została także umowa z Dürr Systems AG – Niemcy mieli przygotować projekt linii produkcyjnych dla fabryki Izery, opracować koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji, a także wewnętrzny proces logistycznego zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. – Wszystkie działania zostały wykonane zgodnie z planem – zapewniają w EMP.

Spółka nadal jednak nie ogłosiła dostawcy platformy obejmującej między innymi takie komponenty jak podwozie, silnik i akumulatory. – Jesteśmy na ostatnim etapie rozmów z potencjalnym dostawcą. Na temat szczegółów oraz harmonogramu projektu będziemy mówić więcej po zakończeniu tych negocjacji – dodają w EMP.

Izera

Może Cię zainteresować:

Co z Izerą, polskim samochodem elektrycznym? ElectroMobility Poland: „Kończymy proces negocjacji pakietu umów z potencjalnym dostawcą platformy”

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/07/2022

Izera prototyp

Może Cię zainteresować:

Według założeń produkcja Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, ma rozpocząć się pod koniec 2024 roku. A tymczasem... „Nie ma platformy, ani fabryki, jest tylko zarząd”

Autor: Grzegorz Lisiecki

25/05/2022

Izery pokazano w 2020 roku

Może Cię zainteresować:

Sprawdzamy, co słychać w sprawie Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Jest inwestor zastępczy i planista zakładu, ale co z samą fabryką? I platformą dla auta?

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/05/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon