Największy węzeł przeładunkowy w Europie będzie w Sławkowie? „Cóż szkodzi obiecać” czy projekt mający szansę na realizację? Jest umowa na 108 milionów złotych

26 maja 2025 roku na terenie „Euroterminalu Sławków” podpisano pomiędzy władzami spółki a Agencją Rozwoju Przemysłu umowę o dofinansowaniu modernizacji i rozbudowy węzła kwotą 108 milionów złotych. Ma to być krok ku podwojeniu możliwości przeładunkowych centrum. Na realizację całościowej wizji przeobrażenia tego miejsca potrzebny będzie jednak przynajmniej miliard i to euro. Wydarzeniu towarzyszyła wizyta premiera Donalda Tuska i ministrów: Marzeny Czarneckiej (resort przemysłu) i Dariusza Klimczaka (resort infrastruktury).

Umowę opiewającą na 108 milionów złotych podpisano na terenie sławkowskiego centrum logistycznego w poniedziałek, 26 maja 2025 roku. „Euroterminal Sławków” sp. z o. o. reprezentował jej prezes Jakub Styczeń, natomiast Agencję Rozwoju Przemysłu S. A. Wojciech Balczun – także pełniący funkcję prezesa.

„Logistyka to obecnie kluczowy element rozwoju gospodarczego. Jako Agencja Rozwoju Przemysłu realizujemy strategiczną inwestycję – największy suchy port w Polsce, który stanie się istotnym ogniwem w europejskiej sieci transportowej. Rozpoczęliśmy już drugi etap rozbudowy «Euroterminalu», a cały projekt, szacowany na ponad miliard euro, obejmie kolejne fazy inwestycyjne. Ta nowoczesna infrastruktura logistyczna będzie kołem napędowym nie tylko dla gospodarki regionu, ale i całej Polski. Co istotne, projekt wpisuje się także w proces odbudowy Ukrainy, będąc najdalej wysuniętym węzłem szerokotorowym w Europie. Dysponujemy 20 hektarami terenu pod rozwój, z perspektywą kolejnych 50 hektarów, co umożliwi dalszą ekspansję. Jesteśmy gotowi, by zrealizować to przedsięwzięcie, które wzmocni pozycję Polski jako kluczowego hubu logistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej” –

– powiedział Wojciech Balczun, Prezes Zarządu ARP S.A..

Sławków. „Euroterminal Sławków” sp. z o. o. – podpisanie umowy z ARP S.A.. Na zdjęciu od lewej: Jakub Styczeń, Wojciech Balczun i Rafał Adamczyk. 26 maja 2025.
Sławków. „Euroterminal Sławków” sp. z o. o. – podpisanie umowy z ARP S.A.. Na zdjęciu od lewej: Jakub Styczeń, Wojciech Balczun i Rafał Adamczyk. 26 maja 2025.

Modernizacja i rozbudowa Euroterminalu podzielona na etapy

Sławków jest najdalej na zachód wysuniętym miejscem z dostępem do systemu kolejowego zgodnego ze standardem 1520 mm, czyli obowiązującym w Ukrainie i innych państwach dawnego Związku Radzieckiego. Dzięki temu możliwe jest bezpośrednie połączenie kolejowe nie tylko z terminalami na terenach tych krajów, ale także innych w Azji, które dysponują końcówkami torów w tym standardzie, jak na przykład Chiny. W Sławkowie są cztery centra logistyczne, które dysponują dostępem do LHS (Linii Hutniczej Szerokotorowej).

Jednym z nich jest „Euroterminal Sławków”. To właśnie do niego dotarł 8 stycznia 2020 roku pierwszy bezpośredni pociąg z Chin. Połączenie miało być jednym z kluczowych elementów tzw. „Nowego Jedwabnego Szlaku”. W ramach modernizacji i rozbudowy ma powstać drugi terminal intermodalny (łączący wiele rodzajów transportu) z siedmioma nowymi torami kolejowymi. Ma być wyposażony w nowoczesne urządzenia przeładunkowe, co ma zaowocować niemal podwojeniem przepustowości terminalu – z 285 tysięcy TEU do blisko 530 tysięcy TEU (kontenerów standardowych) rocznie.

„Podpisana dzisiaj umowa umożliwi nam realizację ambitnego planu inwestycyjnego. Budowa terminala kontenerowego nr 2 jest pierwszym etapem większego planu rozwoju spółki, którego celem jest przekształcenie «Euroterminala Sławków» w największy Hub logistyczny w tej części Europy. Dlatego też projekt nasz jest ważny nie tylko dla naszej spółki i nie tylko dla naszego regionu.” –

– powiedział Jakub Styczeń, Prezes Zarządu „Euroterminalu Sławków” sp. z o. o..

Projekt o wartości miliarda euro ma być podzielona na etapy

Ze względu na skalę, projekt ma być podzielony na etapy. I tak finansowanie pierwszego z nich ma pochodzić z dwóch źródeł:

  • 108 miliony złotych – to dofinansowanie z Agencji Rozwoju Przemysłu, które ARP chce pozyskać z Funduszu Inwestycji Kapitałowych;
  • 73 miliony złotych – to dotacja z programu „FenIKS” (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).

Inwestycja o łącznej wartości ponad 180 milionów złotych ma być kluczowym etapem strategii, której celem jest wzmocnienie pozycji Polski w branży logistycznej w tej części Europy, ale także stanowić przyczółek do udziału przedsiębiorstw z naszego kraju w przyszłej odbudowie Ukrainy.

Głównym udziałowcem (ponad 80%) spółki „Euroterminal Sławków” jest Grupa CZH S.A., która należy do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (87,68%) oraz Skarbu Państwa (12,32%). Pozostali udziałowcy to PKP Cargo S.A. oraz PKP LHS sp. z o. o. (obie spółki mają po niecałe 10% udziałów spółki „Euroterminal Sławków), jednak PKP Cargo S.A. prowadzi rozmowy z ARP S.A. na temat zbycua swoich udziałów w przedsiębiorstwie.

Przy okazji podpisania umowy „Euroterminal Sławków” odwiedzili między innymi:

  • Donald Tusk – Prezes Rady Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Marzena Czarnecka – Minister Przemysłu,
  • Dariusz Klimczak – Minister Infrastruktury,
  • Marek Wójcik – Wojewoda Śląski,
  • Wojciech Saługa – Marszałek Województwa Śląskiego,


Sławków. „Euroterminal Sławków” sp. z o. o. – podpisanie umowy z ARP S.A.. Na zdjęciu od lewej: Marzena Czarnecka, Donald Tusk, Dariusz Klimczak, Wojciech Balczun. 26 maja 2025.
Sławków. „Euroterminal Sławków” sp. z o. o. – podpisanie umowy z ARP S.A.. Na zdjęciu od lewej: Marzena Czarnecka, Donald Tusk, Dariusz Klimczak, Wojciech Balczun. 26 maja 2025.


Rolę gospodarza pełnił Burmistrz Miasta Sławków Rafał Adamczyk.

„Rozbudowa «Euroterminala Sławków» to historyczna szansa dla Polski. Stworzymy tu największy hub logistyczny w Europie, który stanie się kluczowym ogniwem w handlu między Wschodem a Zachodem. Dzięki utrzymaniu polskiej kontroli nad tym strategicznym projektem oraz inwestycjom realizowanym m. in. przez ARP S.A., zapewnimy Polsce silną pozycję w odbudowie Ukrainy i globalnych łańcuchach dostaw. To nie tylko rozwój przemysłu, ale także złoty interes dla naszej gospodarki” –

– powiedział premier Donald Tusk.

„Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to są najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy z punktu widzenia procesów przeładunkowych w całej Europie. To tutaj znajduje się serce europejskiej logistyki i – zwiększając przepustowość tego terminala, inwestując potężne pieniądze – zapewniamy sobie kluczową rolę, jeżeli chodzi o przeładunki różnego rodzaju towarów w całej Europy.”

– dodał Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

„Cieszę się z tej inwestycji, ponieważ to nowy etap dla Śląska [sic!]. Projekt, który nie jest związany z tradycyjnym sektorem węglowym, lecz wpisuje się w dynamicznie rozwijającą się logistykę, stanowiącą dziś siłę napędową gospodarki. Ważne jest również, że lokalni przedsiębiorcy – zarówno mali, jak i średni – zyskają szansę rozwoju dzięki tej inicjatywie, współpracując w nowych, sprzyjających warunkach.”

– stwierdziła Ministerka Przemysłu Marzena Czarnecka.

„Cóż szkodzi obiecać?” czy tym razem się uda?

Przypomnijmy, że historia obietnic polityków wszelkich opcji, dotyczących sławkowskiego terminalu przeładunkowego, jest bardzo bogata. I tak:

  • 2005 rok – obietnica inwestycji 50 milionów złotych ze strony rządu Marka Belki; ostatecznie środki rozdysponowano na inne projekty a droga do terminalu nie powstała;
  • 2012 rok – 22 miliony złotych z funduszy UE zostały przeznaczone na rozbudowę płyty kontenerowej i torów;
  • 2022 rok – promesa rządu Mateusza Morawieckiego na 250 milionów złotych na budowę łącznika drogowego między „Euroterminalem” a drogą krajową 94, celem poprawy przepustowości terminalu oraz zmniejszenia jego uciążliwości dla mieszkańców, którzy skarżą się od lat na hałas i wstrząsy na skutek ruchu samochodów ciężarowych.Sławków. Plan budowy łącznika drogowego między DK94 a „Euroterminalem Sławków”. 15 kwietnia 2025.
    Sławków. Plan budowy łącznika drogowego między DK94 a „Euroterminalem Sławków”. 15 kwietnia 2025.


Od kilkunastu już lat trwają starania władz samorządowych o wybudowanie powyższego łącznika i rozmowy z przedstawicielami rządów każdej z opcji politycznych, które w tym czasie sprawowały władzę. Ponadto co najmniej od 2016 roku konkretyzowały się starania władz Sławkowa, Dąbrowy Górniczej i Sosnowca o wybudowanie jeszcze jednej łącznicy terminalu – z drogą ekspresową S1 na terenie Sosnowca. Jak dotąd wszystkie te wieloletnie zabiegi kończyły się słowami zrozumienia kolejnych rządów, mglistych obietnic lub nawet konkretnych środków, co do dziś nie przyniosło zauważalnego skutku. Kiedy w końcu udało się rozpisać przetarg na budowę pierwszej z dróg, został on unieważniony. Kolejny rozpisano w styczniu tego roku. Czy zatem uda się inwestycja o tak dużym rozmachu (1 miliard euro), skoro przez kilkanaście lat nie udało się zbudować niezbyt długiego łącznika drogowego z trasą Dąbrowa Górnicza – Kraków (DK94), o tym drugim nie mówiąc? Czas pokaże.

Na potwierdzenie powyższych słów przypominamy wpis Burmistrza Miasta Sławków Rafała Adamczyka z... 2017 roku.

Dąbrowa Górnicza. Koksownia „Przyjaźń” w dniu uruchomienia odbudowanej baterii koksowniczej nr 4. 12 maja 2025.

Może Cię zainteresować:

Najnowocześniejsza instalacja koksownicza w Europie pracuje… w Dąbrowie Górniczej! Nową baterię uruchomiono wczoraj w Koksowni „Przyjaźń”

Autor: Robert Lechowski

13/05/2025

Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94

Może Cię zainteresować:

Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze

Autor: Maciej Poloczek

13/05/2025

Obwodnica Poręby i Zawiercia (DK78). Kwiecień 2025.

Może Cię zainteresować:

Otwarto nową obwodnicę w województwie śląskim. Prawie 17 km dwujezdniowej DK78 ominą centra dwóch miast we wschodniej części regionu

Autor: Robert Lechowski

26/04/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama