Nie Jaworzno, a Tychy z pierwszym w historii polskiej motoryzacji seryjnie produkowanym elektrycznym samochodem

Fabryka w Jaworznie? Izera? Na razie tylko na wizualizacjach. Tymczasem świat pędzi do przodu. I wiadomo, że tym pierwszym w historii elektrycznym samochodem produkowanym seryjnie w Polsce będzie Jeep Avenger. Na razie z taśm montażowych zjeżdżają wersje testowe, a tyska fabryka Stellantis jego seryjną produkcję rozpocznie w grudniu.

Avengera Jeep pokazał oficjalnie 17 października, podczas Paris Motor Show. To pierwszy w historii marki model z napędem elektrycznym (BEV – battery electric vehicle). I pierwszy elektryczny samochód produkowany seryjnie w Polsce – w fabryce Stellantis w Tychach. Zakład został odpowiednio zmodernizowany i przystosowany do produkcji „elektryka” z segmentu B-SUV. Co istotne, nowe auto wkrótce trafi na rynek.

Obecnie jesteśmy w fazie weryfikacji procesów produkcyjnych. Z taśm montażowych zjechało już ponad 200 samochodów, przeznaczonych głównie do wewnętrznych testów – mówi nam Rafał Grzanecki, rzecznik prasowy FCA Poland. – Produkcję seryjną planujemy uruchomić w grudniu i od tego momentu będziemy „nawadniać” rynki.

Ile Avengerów zostanie wyprodukowanych w ciągu najbliższego roku? Tego koncern nie zdradza. – Działamy na niezwykle konkurencyjnym rynku, więc zrozumiałe, że jako organizacja nie dzielimy się planowaną wielkością produkcji – zaznacza rzecznik FCA.

Jeep Avenger. Fot. Stellantis

Co istotne, zmodernizowana za sprawą „znaczących kwot” tyska fabryka na tej samej platformie B-SUV produkować będzie w najbliższych latach kolejne modele samochodów, choć już dla innych marek. – W przyszłym roku, w oparciu o tę samą platformę co Jeep Avenger, uruchomimy produkcję miejskiego SUV-a Fiata, a w 2024 roku model Alfa Romeo – wyjaśnia Rafał Grzanecki.

Tyska fabryka: samochód co 50 sekund!

Zakład w Tychach wybudowany został w latach 1972-1975. Zajmuje ponad 2,4 mln metrów kwadratowych powierzchni. Hale produkcyjne i budynki usługowe to 0,5 mln metrów kwadratowych. Jak informuje koncern, przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych, a to z kolei oznacza, że z linii montażowych jeden samochód może zjeżdżać co… 50 sekund.

Pełny cykl produkcyjny w tyskim zakładzie oparty jest o pracę czterech wydziałów: tłoczni, która od 1998 roku zarządzana jest przez zewnętrznego dostawcę; spawalni z 99,5-procentową automatyzacją (921 robotów), lakierni, zautomatyzowanej w ponad 90 procentach, a także z wydziału montażu obejmującego linie produkcyjne. Zakład zatrudnia niemal 2 tysiące pracowników.

Dodajmy, że tyska fabryka jest dziesiątym zakładem na świecie, w którym produkuje się samochody Jeepa. Avengery z Tychów trafiać będą głównie na rynki europejskie, ale także azjatyckie.

Ponad 12 500 000 aut

Pod koniec września z taśmy produkcyjnej w Tychach zjechało auto numer 12 500 000! Był to dwukolorowy Fiat 500 Dolcevita z hybrydowym napędem, który został kupiony przez klienta w Belgii. Trzeba jednak zaznaczyć, że ten rekord, czyli w 12,5 mln aut w latach 1971-2022, to jednak rezultat pracy dwóch zakładów – do września 2000 roku samochody produkowano również w Bielsku-Białej. Przypomnieć także warto, że dziś w Bielsku powstają silniki, takie jak na przykład hybrydowy GSE, w które wyposażane są produkowane w Tychach Fiaty i Lancie.

29.09.2022: z taśm montażowych zjechał pojazd numer 12 500 000. Fot. IK/ Stellantis

„Pięćsetek” w Tychach wyprodukowano już ponad 2,6 mln, ale wciąż numerem jeden pozostaje popularny „maluch”. A oto modele samochodów wyprodukowanych w Tychach oraz Bielsku-Białej w latach 1971-2022 z liczbą egzemplarzy:

  1. Fiat 126 p: 3 318 674
  2. Fiat/ Abarth 500: 2 683 889
  3. Fiat Panda: 2 168 491
  4. Fiat Seicento: 1 328 973
  5. Fiat Cinquecento: 1 164 525
  6. Lancia Ypsilon: 615 741
  7. Ford Ka: 514 288
  8. FSM Syrena: 344 099
  9. Fiat Uno: 173 416
  10. Fiat Punto: 57 026
  11. Fiat Siena: 50 151
  12. Fiat Palio: 34 138
  13. Fiat Brava: 19 122
  14. Innocenti Mille: 14 774
  15. Fiat Bravo: 3 842
  16. Fiat Ducato: 2 893
  17. Fiat Marea: 2 846
  18. Iveco: 2 732
  19. Fiat 127: 380.

Zobaczcie, jak w Tychach produkuje się samochody.

Tyski zakład FCA Poland

Może Cię zainteresować:

W tyskiej fabryce koncernu Stellantis jeszcze w tym roku rozpocznie produkcja nowego modelu Jeepa. W kolejce czekają Fiat i Alfa Romeo

Autor: Grzegorz Lisiecki

09/02/2022

Rekord w Tychach

Może Cię zainteresować:

12,5 miliona samochodów, czyli kolejny rekord tyskiej fabryki. Jubileuszowy pojazd to hybrydowa „pięćsetka”, którą kupił klient w Belgii

Autor: Grzegorz Lisiecki

29/09/2022

Stellantis Gliwice

Może Cię zainteresować:

W gliwickiej fabryce Stellantis produkować będą bazy pod zabudowę kamperów. „Rynek pojazdów rekreacyjnych przeżywa swój renesans”

Autor: Grzegorz Lisiecki

10/10/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Platforma Geely: SEA

Auto, które w przyszłym roku wjedzie do Europy to… Izera?

Fabryka w Jaworznie wizualizacja

Fabryka w Jaworznie. Montownia aut z chińskich podzespołów?

Produkcja Izery raczej nie rozpocznie się w 2024 roku

Elektromobilność w Polsce? Następne pytanie proszę

Izera

Chińska firma dostarczy platformę dla Izery. A co z fabryką?

Policjant we Wszystkich Świętych

Trzy osoby zginęły. Zatrzymano 132 nietrzeźwych kierowców

Pomoc Ukrainie

Bieruń wspiera miasto partnerskie

Śląskie dla Ukrainy

Rusza baza noclegowa dla Ukraińców