Pociągi przyśpieszą. Kolej chce przebudować linię między Pszczyną a Żorami

PKP PLK zapowiadają przebudowę linii kolejowej między Pszczyną a Żorami. Dzięki tej inwestycji pociągi mają jeździć ponad dwa razy szybciej, a czas podróży skrócić się o 1/3. Jest tylko drobny problem – finansowanie dla tej inwestycji zapewnić ma Krajowy Plan Odbudowy, a pieniądze z tego źródła nadal nie zostały odblokowane i nie wiadomo, kiedy je zobaczymy. Duch sienkiewiczowskiego Zagłoby, darowującego Niderlandy wciąż żywy?

PKP PLK
Remont torów kolejowych

PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy linii kolejowej między Pszczyną a Żorami. W rozesłanej przez spółkę informacji prasowej wylicza, że w ramach inwestycji wymiana obejmie ok. 25 km torów i sieci trakcyjnej, co ma zapewnić szybsze przejazdy pociągów. Prędkość, z obecnych 0-60 km. na godz. zostanie podniesiona do 120 km. na godz. dla składów pasażerskich i do 100 km. na godz. dla towarowych. To sprawi, że czas przejazdu między Pszczyną, a Żorami skróci się o ok. 10 min (z 32 min. do ok. 22 min).

Inwestycja przewiduje przebudowę 54 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów), a także 16 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowana ma zostać stacja w Suszcu, a także przystanki Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Radostowice i Pszczyna Czarków. Zostaną tam podwyższone, pojawi się nowe oświetlenie i nagłośnienie, obiekty mają też zostać dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Jak zapowiadają kolejarze realizacja przedsięwzięcia ma ruszyć jeszcze w tym roku i trwać do roku 2026. „Finansowanie przedsięwzięcia przewidziano ze środków Krajowego Planu Odbudowy” – czytamy w komunikacie spółki. Tyle, że z KPO Polska ma „drobny” problem. A w zasadzie dwa „drobne” problemy. Po pierwsze, pieniądze z tego źródła dla Polski wciąż nie zostały jeszcze odblokowane przez Komisję Europejską, a fakt, że ustawa o Sądzie Najwyższym, która miała doprowadzić do zdjęcia „blokady” trafiła do Trybunału Konstytucyjnego sprawia, iż trudno spekulować kiedy ten moment faktycznie nastąpi. Ponadto – i to jest drugi problem – pieniądze te trzeba wykorzystać do roku 2026, więc dalsze przeciąganie się obecnego impasu w pewnym momencie może w ogóle postawić pod znakiem zapytania możliwość realizacji zaplanowanych w ramach KPO inwestycji.

Furtką na obejście obu wspomnianych kłopotów ma być prefinansowanie tych przedsięwzięć z krajowych pieniędzy, które wysupła Polski Fundusz Rozwoju (ma na to środki dzięki zwrotom subwencji z tarczy finansowej dla przedsiębiorców). W lutym tego roku Ministerstwo Infrastruktury zawarło w tej sprawie stosowną umowę z Polskim Funduszem Rozwoju.

CPK Prezentacja kolei Katowice - Ostrawa

Może Cię zainteresować:

CPK wskazał ile zapłaci za wyburzane domy na trasie szybkiej kolei

Autor: Michał Wroński

30/03/2023

Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon