Richard Ernst Wagner. Pastor, historyk Bielska-Białej. Stracony w obozie pracy „Zgoda” w Świętochłowicach

Często wydaje nam się, że znamy i rozumiemy najbliższą historię. Ale czy rzeczywiście? Już samo określenie przynależności Richarda Ernsta Wagnera nie jest sprawą prostą - ani dla mnie, ani tym bardziej dla tych, których wiedza historyczna wciąż opiera się na schematach wyniesionych z komunistycznych podręczników, do dziś obecnych w systemie edukacji.

Pastor Wagner

Przez dekady nie dokonano realnej korekty programowej w zakresie historii nowożytnej Polski. A szkoda - bo wiele sporów ideologicznych mogłoby zostać w ten sposób złagodzonych, a elitom i liderom Śląska łatwiej byłoby zmierzyć się z trudnym dziedzictwem przeszłości. Nie to jednak stanowi zasadniczy temat niniejszego tekstu.

Kim był dziś mało znany Richard Ernst Wagner?

Z pewnością nie kompozytorem - choć czasem nie wyprowadzał rozmówców z tego błędu, co świadczyło o jego subtelnym poczuciu humoru. Był śląskim pastorem luterańskim narodowości niemieckiej, a zarazem jednym z najwybitniejszych historyków regionalnych ziemi bielskiej.

Urodził się 3 marca 1883 roku w Skoczowie, w domu oznaczonym numerem 60, na terenie ówczesnego Śląska Austriackiego. Studiował w Wiedniu, Berlinie i Strasburgu. Po ukończeniu nauki pełnił funkcję wikariusza w Baden koło Wiednia oraz w Białej koło Bielska. W 1914 roku przybył do Bielska, gdzie przez kolejnych 31 lat pracował jako proboszcz miejscowej parafii ewangelickiej.

Ceremonia odsłonięcia figury Marcina Lutra, 1900
Ceremonia odsłonięcia figury Marcina Lutra, 1900

Obok posługi duszpasterskiej rozwinął intensywną działalność naukową i publicystyczną. Stał się wybitnym badaczem dziejów regionu, a jego prace do dziś pozostają fundamentem lokalnej historiografii. Jednym z najważniejszych jego dzieł była książka „Syjon bielski w kazaniach swych pastorów”, wydana w 1921 roku, w której zebrał i uporządkował informacje o bielskim Syjonie od 1608 roku. Kulminacją jego dorobku była fundamentalna praca encyklopedyczna „Kronika Bielska-Białej”, opublikowana tuż przed wybuchem II wojny światowej, w 1938 roku - dzieło do dziś niezastąpione.

Wagner nie był jednak wyłącznie historykiem. Pozostawał również animatorem życia parafialnego i inicjatorem licznych organizacji przykościelnych. Z jego inspiracji w 1934 roku przed kościołem ewangelickim w Bielsku stanęła kamienna studnia pastorów, na której umieszczono nazwiska czterech zasłużonych duszpasterzy bielskiego zboru:

  • Jerzego Trzanowskiego,
  • Lukasa Wenzeliusa,
  • Johanna Georga Schmitza,
  • Karla Samuela Schneidera.

Wrogi element społeczny

W 1945 roku, w obliczu zbliżającego się frontu, Wagner nie opuścił swojej parafii. Po zakończeniu działań wojennych natychmiast powrócił do pracy duszpasterskiej w zniszczonym kościele, odprawiając nabożeństwa - już dla nielicznej garstki wiernych - w języku polskim. W nowej rzeczywistości został jednak poddany szykanom, poniżany i skierowany do przymusowej pracy jako „wrogi element społeczny”.

16 maja 1945 roku osadzono go w obozie pracy „Zgoda” w Świętochłowicach. Wypowiedziane przez niego słowa:
„Zawinili inni; cierpieć muszą i znieść niewinni”
stały się tragicznym komentarzem do jego losu.

3 sierpnia 1945 roku Richard Ernst Wagner poniósł śmierć jako jedna z ofiar polsko-komunistycznego terroru w obozie „Zgoda”.

Jego symboliczny „głos zza grobu” zabrzmiał w 2017 roku, gdy na wieży kościoła ewangelickiego w Bielsku-Białej odnaleziono drewniany, polichromowany emblemat ks. dr. R. E. Wagnera - swoisty ekslibris, którym posługiwał się w swoich publikacjach i drukach.


Znak ten łączył w sobie wiele znaczeń: luterańską różę, biały pentagram - symbol sacrum i pięciu ran Chrystusa, Uroborosa - węża pożerającego własny ogon, znak nieskończoności, pięć chabrów - symbol Chrystusa i raju, oraz sowę siedzącą na księdze - znak wiedzy, mądrości i erudycji.

Całość dopełniało motto, będące fragmentem wiersza samego pastora:
„Erweise dich! Harr aus! Beeil dich! Sei ein Mann!”
(„Wykaż się! Wytrwaj! Pospiesz się! Bądź mężczyzną!”).

Dzieciatko tradycje bozonarodzeniowe

Może Cię zainteresować:

Nie tylko Dzieciątko, czyli tradycje bożonarodzeniowe na dawnym Górnym Śląsku. Jakie z nich przetrwały do dziś?

Autor: Maciej Poloczek

24/12/2025

Pexels brigitte tohm 36757 247076

Może Cię zainteresować:

Grzegorz Kulik: Powinszowania na Gody. Przijmujmy małe rōżnice za naturalno tajla ludzkij rozmajtości

Autor: Grzegorz Kulik

24/12/2025

Pałac w Turawie

Może Cię zainteresować:

Maciej Mischok: Niechciane „dziecko” z Turawy. Zapomniany pałac czeka na ratunek!

Autor: Maciej Mischok

10/11/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama