Rok budowy multimodalnego węzła w Katowice Airport. Pyrzowice stają się logistycznym HUB-em

We wrześniu 2025 minął rok od rozpoczęcia budowy multimodalnego węzła przeładunkowego w Katowice Airport. Inwestycja, realizowana z unijnym wsparciem, zmieni sposób dostaw paliwa i towarów, wzmacniając pozycję Pyrzowic jako centrum logistyki lotniczo-kolejowej.

We wrześniu 2025 roku mija dokładnie rok od rozpoczęcia jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie – budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw przy Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice. Projekt, realizowany z unijnym wsparciem w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF Military Mobility), ma szansę zmienić nie tylko sposób zaopatrywania lotniska, ale też pozycję Pyrzowic na mapie europejskiej logistyki.

Co powstaje w Pyrzowicach?

W południowo-wschodniej części lotniska trwa budowa kompleksowej infrastruktury przeładunkowej:

  • Bocznica kolejowa łącząca lotnisko z linią nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), a dalej z Centralną Magistralą Kolejową.
  • Front rozładowczy z trzema torami o długości 300 m każdy.
  • Cztery zbiorniki paliwowe o pojemności 1000 m³.
  • Rampy do rozładunku kontenerów i stanowiska dla autocystern.
  • Nalewaki dla cystern lotniskowych w strefie zastrzeżonej portu.

To nie tylko technologia – to nowa jakość obsługi ładunków, paliw i kontenerów w sercu Górnego Śląska.

Nowa działalność GTL S.A.

Jak stwierdza Artur Tomasik, prezes GTL S.A., inwestycja otwiera przed spółką zupełnie nowy obszar działalności:

„Uruchomimy punkt umożliwiający składowanie i transport paliwa lotniczego koleją. To usprawni dostawy i dystrybucję paliwa na terenie portu.”

To krok w stronę większej niezależności operacyjnej i efektywności energetycznej — także z myślą o paliwach alternatywnych (SAF).

Harmonogram i wykonawcy

Za realizację odpowiada konsorcjum Mostostal Kraków S.A. i Budimex S.A. Po roku prac:

  • Zakończono montaż konstrukcji zbiorników,
  • Rozpoczęto instalację technologii przesyłowej,
  • Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem — zakończenie planowane jest na drugą połowę 2026 roku.

Grzegorz Warych z Budimex S.A. podkreśla:

„Projekt zakłada pełną multimodalność i maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. To centrum logistyczne odpowiadające potrzebom cywilnym i wojskowym.”

Interoperacyjność i zrównoważony rozwój

Węzeł będzie dostępny dla wszystkich podmiotów korzystających z usług lotniska – zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Co ważne:

  • Zmniejszy udział transportu drogowego na rzecz kolei,
  • Będzie gotowy do obsługi paliw alternatywnych,
  • Wpisuje się w cele Europejskiego Zielonego Ładu.

Koszty i finansowanie

Całkowity koszt inwestycji to ponad 130 mln zł netto. Unijne wsparcie – do 10,09 mln EUR – pokryje do 50% kosztów kwalifikowalnych. To pokazuje, że projekt nie tylko ma lokalne znaczenie, ale wpisuje się w europejską strategię mobilności i bezpieczeństwa.

Katowice Airport – nie tylko pasażerowie

Lotnisko w Pyrzowicach obsłużyło w 2024 roku rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognozy na 2025 mówią o ponad 7 mln. Ale to nie tylko czartery i wakacje, a także jeden z największych portów cargo w Polsce. Nowy węzeł przeładunkowy to kolejny krok w stronę pełnej integracji lotniczo-kolejowej.

Sześć firm w postępowaniu przetargowym na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego katowice airport

Może Cię zainteresować:

Katowice Airport wybiera projektanta nowego terminalu. Sześć firm w grze o największą inwestycję w historii lotniska

Autor: Tomasz Borówka

18/09/2025

Ochryda Macedonia

Może Cię zainteresować:

Nowy kierunek Wizz Air z Katowice Airport. Polecimy na Bałkany, do Ochrydy w Macedonii Północnej

Autor: Katarzyna Pachelska

04/09/2025

Rusza projektowanie drugiego terminalu cargo Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Katowice Airport inwestuje w rozwój cargo. Powstanie drugi terminal towarowy

Autor: Tomasz Borówka

23/07/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama