We wrześniu 2025 roku mija dokładnie rok od rozpoczęcia jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie – budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw przy Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice. Projekt, realizowany z unijnym wsparciem w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF Military Mobility), ma szansę zmienić nie tylko sposób zaopatrywania lotniska, ale też pozycję Pyrzowic na mapie europejskiej logistyki.
Co powstaje w Pyrzowicach?
W południowo-wschodniej części lotniska trwa budowa kompleksowej infrastruktury przeładunkowej:
- Bocznica kolejowa łącząca lotnisko z linią nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), a dalej z Centralną Magistralą Kolejową.
- Front rozładowczy z trzema torami o długości 300 m każdy.
- Cztery zbiorniki paliwowe o pojemności 1000 m³.
- Rampy do rozładunku kontenerów i stanowiska dla autocystern.
- Nalewaki dla cystern lotniskowych w strefie zastrzeżonej portu.
To nie tylko technologia – to nowa jakość obsługi ładunków, paliw i kontenerów w sercu Górnego Śląska.
Nowa działalność GTL S.A.
Jak stwierdza Artur Tomasik, prezes GTL S.A., inwestycja otwiera przed spółką zupełnie nowy obszar działalności:
„Uruchomimy punkt umożliwiający składowanie i transport paliwa lotniczego koleją. To usprawni dostawy i dystrybucję paliwa na terenie portu.”
To krok w stronę większej niezależności operacyjnej i efektywności energetycznej — także z myślą o paliwach alternatywnych (SAF).
Harmonogram i wykonawcy
Za realizację odpowiada konsorcjum Mostostal Kraków S.A. i Budimex S.A. Po roku prac:
- Zakończono montaż konstrukcji zbiorników,
- Rozpoczęto instalację technologii przesyłowej,
- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem — zakończenie planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Grzegorz Warych z Budimex S.A. podkreśla:
„Projekt zakłada pełną multimodalność i maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. To centrum logistyczne odpowiadające potrzebom cywilnym i wojskowym.”
Interoperacyjność i zrównoważony rozwój
Węzeł będzie dostępny dla wszystkich podmiotów korzystających z usług lotniska – zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Co ważne:
- Zmniejszy udział transportu drogowego na rzecz kolei,
- Będzie gotowy do obsługi paliw alternatywnych,
- Wpisuje się w cele Europejskiego Zielonego Ładu.
Koszty i finansowanie
Całkowity koszt inwestycji to ponad 130 mln zł netto. Unijne wsparcie – do 10,09 mln EUR – pokryje do 50% kosztów kwalifikowalnych. To pokazuje, że projekt nie tylko ma lokalne znaczenie, ale wpisuje się w europejską strategię mobilności i bezpieczeństwa.
Katowice Airport – nie tylko pasażerowie
Lotnisko w Pyrzowicach obsłużyło w 2024 roku rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognozy na 2025 mówią o ponad 7 mln. Ale to nie tylko czartery i wakacje, a także jeden z największych portów cargo w Polsce. Nowy węzeł przeładunkowy to kolejny krok w stronę pełnej integracji lotniczo-kolejowej.

Może Cię zainteresować:
Nowy kierunek Wizz Air z Katowice Airport. Polecimy na Bałkany, do Ochrydy w Macedonii Północnej

Może Cię zainteresować: