Spółka Restrukturyzacji Kopalń sprzedała teren po KWK „Makoszowy”. Powstanie tam terminal intermodalny

Spółka Restrukturyzacji Kopalń sprzedała 30 hektarów terenu po byłej kopalni „Makoszowy” w Zabrzu. Nabywcą jest STS Logistic, spółka należąca do holdingu CLIP Group, który zrzesza podmioty prowadzące działalność logistyczną w zakresie magazynowania, transportu i usług towarzyszących (m.in. w branży automotive). Ta sama spółka kupiła położone „po sąsiedzku” 20 ha od JSW Koks. Na miejscu dawnej „gruby” powstanie terminal intermodalny, gdzie pracować ma kilkaset osób.

Pierwsza taka transakcja. Od dwóch górniczych spółek inwestor kupił 50 hektarów

Warunkowa umowa sprzedaży została podpisana 16 kwietnia, zaś sfinalizowanie transakcji nastąpiło w poniedziałek, 3 czerwca. Spółka Restrukturyzacji Kopalń sprzedała w sumie inwestorowi sześć działek o powierzchni prawie 30 ha z 31 budynkami i drobną infrastrukturą. Dla nabywcy dużą zaletą nieruchomości jest dawna bocznica kolejowa, posiadająca połączenie z siecią kolejową PKP PLK.

Jak podkreśla SRK była to dla niej pierwsza sprzedaż łączona – poprzedziło ją bowiem zawarcie porozumienia z JSW KOKS, która sprzedała 2 działki liczące prawie 20 ha. W sumie zatem cała transakcja obejmowała działki o łącznej powierzchni blisko 50 hektarów.

– To kolejny ważny krok w nowej rzeczywistości, w jakiej od kwietnia działa Spółka Restrukturyzacji Kopalń. Chcemy wspierać i przyspieszać rozwój na pogórniczych terenach, a nie go hamować. SRK jest istotnym graczem mechanizmu transformacji z ogromnym potencjałem, który chcemy wykorzystać i już to robimy. Kładziemy tu również ogromny nacisk na współpracę z gminami, które są w zasięgu potężnych środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji – mówi Jarosław Wieszołek, prezes SRK.

To z jednej strony rozwój inwestycyjny i zwiększone wpływy do budżetu z podatków. Z drugiej zaś nowe miejsca pracy i szansa nie tylko dla zabrzan, ale i mieszkańców pobliskich miejscowości – komentuje transakcję prezydent Zabrza Agnieszka Rupniewska.

Kopalnia fedrowała ponad sto lat. Pod ziemią zostało 170 milionów ton węgla

STS Logistic przedstawia się jako jeden „z liderów transportu nowych samochodów w Polsce”. Spółka posiada 325 własnych autotransporterów oraz dysponuje 4 placami składowymi o pojemności 25.000 sztuk magazynowanych aut. Wśród jego klientów są m.in. Audi, Volkswagen, Seat, Scoda, Porsche, Ford, Mercedes, czy Stellantis. W naszym regionie STS Logistic posiada 50 proc. udziałów w spółce ATS (Centrum Dystrybucyjne w Dąbrowie Górniczej).

Kopalnia „Makoszowy” powstała na przełomie XIX i XX wieku. W rekordowym roku 1988 wydobyto w niej ponad 5 mln ton węgla, a zatrudnienie sięgało 10 tys. osób. W 2005 roku na dekadę połączono ją z KWK „Sośnica” tworząc kopalnię „Sośnica – Makoszowy”, z końcem 2016 r. wstrzymano w niej wydobycie i przekazano do likwidacji (proces ten finalnie dobiegł końca w roku 2022). Pod ziemią – co wielokrotnie później wytykano – pozostało 170 mln ton udostępnionego węgla (a sama kopalnia była wolna od zagrożenia metanowego). (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)

Kwk krupinski

Może Cię zainteresować:

Markowski: W Krupińskim głupota goniła głupotę, aż do końca. Rząd mógł zarobić miliard. I miliard... wydał

Autor: Marcin Zasada

28/10/2022

Suszec teren po kopalni

Może Cię zainteresować:

Minister Czarnecka chce nowego otwarcia w relacji górnictwa z gminami. Jest już nowy prezes SRK

Autor: Michał Wroński

02/04/2024

Kopalnia wieczorek katowice

Może Cię zainteresować:

Warszawa się obudziła i chce pomóc ratować górnicze dziedzictwo. Powstał raport o obiektach związanych z przemysłem wydobywczym

Autor: Katarzyna Pachelska

27/05/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon