Ikarus z reklamą marketu real czy żółty jelcz, oczywiście bez klimy. Tak się jeździło za KZK GOP w 2006 roku

Pamiętacie te czasy? 2006 rok, KZK GOP, protoplasta dzisiejszego Związku Transportu Metropolitalnego. Jak i czym się wtedy jeździło po miastach Śląska przypomina Wojciech Liberda z portalu Historia Transportu Publicznego.

- Chcę Wam dzisiaj zaproponować podróż do roku 2006, czyli aż 17 lat wstecz, na teren Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego - mówi Wojciech Liberda, fan zbiorkomu z Częstochowy, jeden ze współtwórców profilu i strony internetowej Historia Transportu Publicznego.

2006 rok, Chorzów, Bytom, Katowice. Autobusy i tramwaje KZK GOP

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego na tym terenie był wtedy Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) z siedzibą w Katowicach.

- Nie będę Was zanudzał górnolotnymi opisami czy słowami jak to wówczas było pięknie i cudownie, ale zobaczcie sami te fotografie - zachęca Wojciech Liberda.

Na pierwszej fotografii widać megahistoryczne zdjęcie odpoczywających Ikarusów 280, i innych pojazdów w bazie bytomskiego PKM przy ul. Stanisława Witczaka w Bytomiu. Dalej wagon przegubowy 102Na o nr taborowym #119 z floty pojazdów spółki "Tramwaje Śląskie", które powstało w 2003 roku z Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej z siedzibą w Katowicach. "Stodwójka" obsługuje nieistniejącą dzisiaj faktycznie oraz fizycznie, z powodu likwidacji torowiska, linię tramwajową nr "12", którą kursowała pomiędzy Chorzowem Rynek, a Siemianowicami Śląskimi pl. Piotra Skargi. Linia, torowisko pomiędzy pl. Alfreda a rynkiem w Chorzowie oraz sam wagon są już historią.

Dalej zobaczycie Ikarusa 260.04, o nr taborowym #026, z, także już nieistniejącej, firmy "HenZago" Pana Henryka Zagozdy na linii nr "165". Autobus został przeze mnie sfotografowany podczas postoju na pętli "ELKOP", zlokalizowanej już granicach administracyjnych Katowic.

Kolejne fotografie przedstawiają autobusy oraz tramwaje uchwycone przy chorzowskim Rynku. Zobaczycie tam m.in. Jelcza 120MM/1 oraz MANa NL222 z katowickiego P.K.M, oraz wagony 105Na, 102Na oraz 116Nd ze spółki "Tramwaje Śląskie".

Na koniec podrzucam Wam trzy zdjęcia z autobusami marki Ikarus 280.26 oraz MAN NL222 z P.K.M. w Świerklańcu.

- Mam nadzieję, że fotografie oraz to wspomnienie Was zainteresuje, bowiem chciałem wywołać u Was sporo wspomnień z tamtych czasów - kończy Wojciech Liberda.

Historia Transportu Publicznego to grupa fanów komunikacji zbiorowej

Historia Transportu Publicznego to inicjatywa zapoczątkowana przez Aleksandra Kocha – pracownika MZA Warszawa i pasjonata autobusów oraz komunikacji publicznej.

Koch, jak sam mówi, jest "Hanysem na przymusowej emigracji" w największej polskiej wsi, czyli Warszawie. Ten gliwiczanin od 1994 roku mieszka w okolicach Warszawy, a od 2010 roku w samej "stolycy". Od ponad 30 lat zbiera przeróżne przedmioty związane z historią transportu publicznego w Polsce oraz Europie.

W 2018 roku na Facebooku Aleksander Koch uruchomił stronę o nazwie "Historia Transportu Publicznego".

- Początkowo "praca" polegała na udostępnieniach informacji zaczerpniętych w sieci, ale jakiś czas temu coś pykło i wpadłem na pomysł, by pisać coś i o czymś samemu. Dzisiaj piszemy o wielu tematach z całej Polski, a niedawno ruszyliśmy z serią tekstów o historii komunikacji miejskiej na Śląsku i w regionie, z podziałem na historię linii autobusowych czy tramwajowych oraz na historię taboru komunikacyjnego największych firm jak np. PKM Katowice, PKM Gliwice, PKM Jaworzno, PKM Sosnowiec itd. - mówi Aleksander Koch.

Flagową serią stały się „Pojazdy zabytkowe i historyczne w Polsce”, która liczy już ponad 100 odcinków i nadal się rozrasta. Redaktorzy opisują również wyjątkowe pojazdy w danych miastach w serii „Komunikacyjne rodzynki w Polsce”. Przygotowano również mnóstwo artykułów opisujących historię komunikacji oraz taboru w różnych miastach. Można również przeczytać relacje z różnych zlotów czy wydarzeń związanych z komunikacją publiczną.
Znajdzie się też coś dla miłośników kolei, gdzie w serii „Historia taboru kolejowego na polskiej sieci kolejowej wg Marcina Czecha” miłośnicy dróg żelaznych znajdą ciekawe opisy taboru kolejowego normalnotorowego i wąskotorowego użytkowanego na polskich szlakach.

W sierpniu 2023 przyszedł czas na rozbudowę działalności i przenosiny na stronę internetową.

Zespół Historii Transportu Publicznego:

  • Aleksander Koch – koordynator zespołu
  • Dawid Pszonak – zastępca koordynatora, administrator strony
  • Marcin Czech z Koszalina
  • Konrad Czub z Nowego Sącza
  • Wojciech Liberda z Częstochowy
  • Tomasz Księżopolski z Siemianowic Śląskich
  • Sebastian Kufel z Bielska-Białej
  • Marcin Nowak z Krakowa
  • Oskar Pająk z Chrzanowa
  • Paweł Pieńkowski ze Szczecina
  • Marcin Supronowicz z Warszawy
  • Piotr Tunicki z Rzeszowa
  • Kamil Wojewski z Wejherowa
Bytom Chorzów i Katowice w 1993 roku

Może Cię zainteresować:

Jak 30 lat temu pachniało w Ikarusach? W 1993 Steve kursował z Bytomia do Katowic i zostawił nam zdjęcia

Autor: Redakcja

16/11/2023

Bytom w 1990 roku

Może Cię zainteresować:

W 1990 roku amerykański profesor wpadł do Bytomia. Jego zdjęcia są dziś dla nas bezcenną pamiątką

Autor: Marcin Zasada

08/12/2023

Ruda Slaska rok 1993

Może Cię zainteresować:

Jak wyglądała Ruda Śląska 30 lat temu? Tak! W 1993 roku szwajcarski fotograf zrobił w mieście dziesiątki zdjęć

Autor: Michał Wroński

20/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon