Tauron Park Śląski w Chorzowie wprowadza nową organizację ruchu. Zmiany nie podobają się rowerzystom

Tauron Park Śląski wdraża nową organizację ruchu. Dotychczasowa, jak tłumaczy park, nie była wystarczająco spójna, aby zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom, takim jak potrącenie pieszego przez pijanego kierowcę sprzed dwóch lat. Nowa organizacja ma pogodzić rekreacyjny charakter alei z ich funkcją dojazdową do takich atrakcji jak np. Kąpielisko Fala czy Planetarium Śląskie. Są jednak osoby, którym nie podobają się wszystkie nowe zasady.

fot. Park Śląski
Park slaski

Tauron Park Śląski wprowadza nową organizację ruchu

Tauron Park Śląski przygotował nową organizację ruchu. Pełną mapę Parku Śląskiego podzielonego na 15 obszarów można znaleźć w dokumentach przetargowych pod tym linkiem. Teraz ogłoszono przetarg dostawę i montaż oznakowania pionowego oraz wykonania oznakowania poziomego w oparciu o Projekt Stałej Organizacji Ruchu.

Do tej pory organizacja ruchu nie była ujednolicona. Zarząd Tauron Parku Śląskiego zdecydował się na stworzenie nowego projektu, ponieważ parkowe aleje pełnią jednocześnie funkcje rekreacyjne i dojazdu do ważnych obiektów, jak Fala, Planetarium czy lokale gastronomiczne. Dotychczasowa organizacja ruchu nie zapobiegła np. sytuacji z lutego 2023 roku, kiedy to pijany kierowca potrącił 57-letniego mężczyznę. Na szczęście pieszemu nic się nie stało. Do potrącenia doszło na drodze dojazdowej do Planetarium Śląskiego, z której - mimo zasad poruszania się określonych regulaminem oraz znakami - mogli swobodnie korzystać piesi i samochody. W tak poważnej sytuacji chorzowska policja musiała zareagować. Inaczej działo się w przypadku drobniejszych wykroczeń - Park Śląski teoretycznie jest terenem prywatnym.

Zmiany nie podobają się rowerzystom

Nowa Stała Organizacja Ruchu w Parku Śląskim powinna usprawnić poruszanie się po parku wszystkim grupom - pieszym, kierowcom, rolkarzom i rowerzystom. Ta ostatnia grupa jednak nie jest zadowolona.

Śląska Koalicja Rowerowa, Śląski Ruch Klimatyczny, stowarzyszenie Będziński Szum Rowerowy oraz stowarzyszenie KATO Protest sprzeciwiają się części planowanych zmian. Chodzi przede wszystkim o połączenie części dróg pieszych z rowerowymi (co jest dopuszczalne w strefie zamieszkania) i utworzenie wspólnych przestrzeni komunikacyjnych.

Organizacje uważają, że dzielenie alei z pieszymi będzie ograniczało przyjemność z korzystania z uroków parku dla obu grup i może narażać je na niebezpieczeństwo.

- Rower jako pojazd ma przeznaczenie do ruchu na drogach dla rowerów z prędkością do 25 km/h w przestrzeni publicznej, czyli pięciokrotnie większą od średniej prędkości pieszego (5 km/h). I nagle w przestrzeni Paku Śląskiego ta prędkość ma być ​drastycznie ograniczona, bo tylko wtedy nie będzie dochodziło do wypadków i potrąceń pieszych, co nie miało miejsca przez wiele lat w ramach dotychczasowej organizacji ruchu w Parku, w ramach której ruch rowerowy był oddzielony od pieszego. Nie da się w taki sposób, tj. wprowadzając w ciągu 2-3 tygodni nowe oznakowanie, zmienić przyzwyczajeń i zachowań komunikacyjnych olbrzymiej grupy społecznej, jaką tworzą rowerzyści, rolkarze i osoby poruszające się na różnych wspomaganych elektrycznie pojazdach - piszą przedstawiciele Śląskiej Koalicji Rowerowej w piśmie do prezesa zarządy Parku Śląskiego.

Według Śląskiej Koalicji Rowerowej Park Śląski nie spełnia warunków potrzebnych do uwożenia strefy zamieszkania Zgodnie z przepisami "rozporządzenia o znakach strefy zamieszkania ustala się w obszarach zabudowanych na ulicach, również pojedynczych, na których w zasadzie odbywa się ruch tylko docelowy, przede wszystkim w osiedlach mieszkaniowych, w dzielnicach willowych i zabytkowych (starówkach)".

Zdaniem organizacji ma też zbyt duże natężenie ruchu do wspólnego użytkowania rogi przez rowerzystów i pieszych (wg przepisów: 450 osób/h i 50 rowerów/h lub 50 osób/h i 250 rowerów/h),

Dodatkowo rowerzyści zwracają uwagę na niekonsekwentne użycie tabliczek T-22 „nie dotyczy rowerów” oraz „nie dotyczy posiadaczy zezwoleń" przy tabliczkach B-1 „zakaz ruchu” w parkowych alejach, nieprawidłowe stosowanie znaków STOP, nadmiarowe informacje o progach oraz niepełne oznakowanie czerwonego szlaku rowerowego.

Śląska Koalicja Rowerowa proponuje zmiany, takie jak oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego na głównych arteriach parku, analizę szlaków rowerowych i usunięcie słupków ograniczających ruch samochodów i postawienie szlabanów w taki sposób, by rowery mogły swobodnie obok nich przejechać.

Policja stawia sprawę jasno - Park Śląski ma do tego prawo

Co ciekawe, Park Śląski konsultował nowy Projekt Stałej Organizacji Ruchu z Komendą Policji w Chorzowie. Jak dowiedzieliśmy się od rzeczniczki chorzowskiej policji, podkomisarz Magdaleny Jurkowskiej, funkcjonariusze grzecznościowo sprawdzili proponowane przez Park oznakowania. Przekazali swoje uwagi. Zarząd Parku Śląskiego część z nich uwzględnił, a część - nie. Jak tłumaczy rzeczniczka, park ma do tego prawo, bo funkcjonuje jako teren prywatny.

Tauron Park Śląski. Tak się teraz nazywa dawny WPKiW

Może Cię zainteresować:

Spółka Tauron została sponsorem tytularnym Parku Śląskiego. Będą pieniądze i zmiana nazwy

Autor: Maciej Poloczek

28/05/2025

Szymon Michałek we włoskiej Genui

Może Cię zainteresować:

Prezydent Chorzowa Szymon Michałek pojechał do Włoch. W sprawie estakady

Autor: Katarzyna Pachelska

09/06/2025

Odsłonięcie Beboka - Mariusz Jankowski (od lewej) Magdalena Kolka Adam Juretko

Może Cię zainteresować:

Przed zakładem Alstom w Katowicach stanął nowy Bebok. Będzie kierował ruchem pociągów

Autor: Arkadiusz Szymczak

09/06/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama