Niedługo zacznie się budowa nowego terminalu intermodalnego - czyli łączącego różne formy transportu towarów - w Zabrzu.
W Zabrzu powstanie terminal intermodalny
Inwestorem jest spółka CLIP Terminals z siedzibą w Swarzędzu, która podpisała umowę z Konsorcjum firm w składzie: TorKol (Lider Konsorcjum), Poleko Budownictwo (Partner Konsorcjum) oraz GFS Engineering (Partner Konsorcjum) na budowę "terminala intermodalnego w Zabrzu wraz z przebudową i modernizacją układu torów przyjazdowo-odjazdowych i infrastrukturą towarzyszącą w formule zaprojektuj i wybuduj”.
Wartość kontraktu: 94 824 407,07 zł netto. Terminal ma być gotowy do 30 czerwca 2026 r.
- Wartość całkowita przedsięwzięcia: 192 868 661,70 zł
- Wartość kwalifikowalna przedsięwzięcia: 144 898 683,00 zł
- Wsparcie ze środków KPO: 72 449 341,50 zł
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w ramach projektu „Budowa terminala intermodalnego w Zabrzu na korytarzu UE – Ukraina”.
Nowy terminal w Zabrzu, wg zapewnień spółki CLIP Terminals, ma się stać kluczowym punktem na mapie transportu intermodalnego, wzmacniając połączenia wschód–zachód i zwiększając efektywność przewozów w korytarzu UE–Ukraina.
- Śląsk to gospodarcze serce Polski – ogromny rynek, zaplecze przemysłowe i świetne połączenia transportowe - mówiła Agnieszka Hipś, prezes CLIP Group S.A. wywiadzie dla portalu log.24.pl. - Makoszowy oferują 50 hektarów terenu, który pozwala stworzyć terminal o europejskiej skali. Lokalizacja jest strategiczna – mamy bliskość autostrad A1 i A4 oraz możliwość wpięcia w sieć kolejową. Chcemy, aby ten terminal był nie tylko punktem przeładunkowym, ale też impulsem do transformacji całego regionu. Skala nakładów inwestycyjnych jest liczona w setkach milionów złotych. Co istotne, projekt ma być realizowany w oparciu o najwyższe standardy środowiskowe – od efektywnego gospodarowania energią po nowoczesne systemy ograniczające emisje.
Na terenie terminala w Zabrzu powstaną elektryczne zdalnie sterowane suwnice RTG o udźwigu 40 ton, system TOS do zarządzania ruchem. Inwestycja ma być wyposażona we własne źródła energii odnawialnej – fotowoltaikę, a w przyszłości także wodór i energię wiatrową. Terminal będzie miał możliwość przyjęcia pełnych składów kontenerowych i przeładunku naczep w systemie poziomym – bez użycia dźwigu, co ma skrócić czas obsługi pociągu i zwiększyć efektywność.
W ramach inwestycji również modernizacja układu torowego
Spółka podkreśla, że to nie tylko budowa nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej, ale też modernizację układu torowego, co pozwoli na obsługę większej liczby pociągów i skrócenie czasu operacji.
- Podpisanie tej umowy to kolejny krok w realizacji naszej strategii rozwoju infrastruktury intermodalnej w Polsce. Terminal w Zabrzu będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów w regionie, umożliwiając obsługę rosnącego wolumenu przewozów na kierunku UE–Ukraina. Dzięki wsparciu KPO inwestycja przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności polskiej logistyki na rynku europejskim – mówi Agnieszka Hipś, prezes CLIP Group S.A.
Terminal w Zabrzu będzie obsługiwał zarówno transport kolejowy, jak i drogowy, umożliwiając sprawne przeładunki kontenerów i skracając czas operacji logistycznych.
Projekt ma mieć istotne znaczenie dla gospodarki regionu – stworzy nowe miejsca pracy zarówno w fazie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminala.
Przedstawiciele CLIP Terminals są pewni, że budowa infrastruktury intermodalnej zwiększy atrakcyjność inwestycyjną Górnego Śląska, wspierając lokalne przedsiębiorstwa i przyciągając kapitał zagraniczny. Terminal wzmocni pozycję Polski jako kluczowego ogniwa w europejskim systemie transportowym, co przełoży się na większą konkurencyjność całego sektora logistycznego.
Może Cię zainteresować:

