5 czerwca 2025 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wydał decyzję nakazującą wprowadzenie ograniczenia ruchu kolejowego w obrębie km 9,280 linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew oraz km 3,416 linii kolejowej nr 708 Chorzów Batory – Chorzów Miasto. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
- Po przekazaniu informacji przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego o niedostatecznym stanie technicznym obiektu inżynieryjnego, Prezes UTK stwierdził, że dalsza eksploatacja tej infrastruktury kolejowej może wiązać się z istotnym ryzykiem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa przewozu osób lub rzeczy - tłumaczył Dziennikowi Zachodniemu Tomasz Frankowski rzecznik prasowy, Urzędu Transportu Kolejowego.
Dzień wcześniej PKP PLK przywróciły ruch pod estakadą
UTK taką decyzję podjął dzień po przywróceniu ruchu kolejowego pod estakadą przez PKP PLK. Spółka powołała się na nowe zarządzenie prezydenta Chorzowa, które w odróżnieniu od pierwszego wydanego w tej sprawie, nie nakładało na kolej takich ograniczeń.
- Decyzja o przywróceniu ruchu pociągów pod estakadą drogową została podjęta w kontekście zmienionego zarządzenia Prezydenta Miasta Chorzowa dot. tego obiektu (Nr OR .129. 2025 z dnia 03.06.2025). Jednocześnie dokonaliśmy oględzin okolic linii kolejowej w tym miejscu. Mając na względzie bezpieczeństwo, pracownicy Polskich Linii Kolejowych monitorują stan obiektu w sąsiedztwie torów - tłumaczyło PKP PLK.
Warto przypomnieć, że zdziwienie decyzją PKP PLK wyraził podczas konferencji w chorzowskim magistracie Krzysztof Tokarek z Biura Projektowego TOKBUD, którego ekspertyza doprowadziła do zamknięcia estakady.
- PKP powołuje się na analizę eksperta. Nie znam jej treści, więc ciężko mi cokolwiek powiedzieć, natomiast powstała ona w dwa dni, więc nie wiem, skąd ta osoba miała dostęp do obiektu, bo był on wyłączony z użytkowania - mówił Krzysztof Tokarek podczas konferencji w UM Chorzowa.

Może Cię zainteresować: