Województwo śląskie zyska pięć nowych obwodnic. GDDKiA poinformowała na jakim etapie są te inwestycje

W ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie śląskim powstanie pięć nowych tras, które wyprowadzą ruch tranzytowy z: Blachowni, Herb, Szczekocin, Goleniowych, Kroczyc, Pradeł, Nakła Śląskiego i Świerklańca. W katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informują na jakim etapie jest tych pięć inwestycji.

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu DK46

Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 jest obecnie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Wniosek w tej sprawie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, złożono w w lutym 2025 roku. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty przebiegu obwodnicy (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.

- Przed wydaniem decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną część procesu przygotowania inwestycji drogowej – informują w GDDKiA.

Harmonogram prac związanych z budową obwodnicy Blachowni i Herb:

  • planowane uzyskanie decyzji środowiskowej: I połowa 2026 r.  
  • planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r. 
  • planowane podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Projektu i buduj: IV kwartał 2027 r. 
  • roboty budowlane: 2029-2031 r. 

Nowa obwodnica pozwoli oczywiście na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Blachowni i Herb. Jak dodają w GDDKiA będzie też kluczowa w planowanym połączeniu autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu na DK46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu DK78

Budowa obwodnicy Szczekocin i Goleniowych w ciągu DK78 może się już rozpocząć. W listopadzie 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Z kolei w grudniu 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi o długości 13,1 km. 

Harmonogram dalszych prac związanych z budową obwodnicy Szczekocin i Goleniowych:

  • podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Buduj: IV kwartał 2025 r.
  • roboty budowlane: 2025-2028 r. 
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego – podkreślają w GDDKiA.

Dzięki tej inwestycji poprawi się także przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Kroczyc w ciągu DK78

Obwodnica Kroczyc będzie miała 9,2 km długości. W kwietniu 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w październiku 2024 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę z firmą NDI z Sopotu. Planowany termin zakończenia robót to II kwartał 2027 r.

Podstawowym celem budowy tej obwodnicy jest oczywiście wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Kroczyc. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych, wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na DK78, na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym w północno-wschodniej części woj. śląskiego. Poprawi się także przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Pradeł w ciągu DK78

Obwodnica Pradeł będzie miała 2,3 km długości. W marcu 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w styczniu 2025 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę z firmą NDI z Sopotu. Planowany termin zakończenia robót to I kwartał 2027 r.

W tym przypadku także, poza wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z Pradeł, obwodnica przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym w północno-wschodniej części woj. śląskiego oraz poprawi przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78

Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca będzie miała od 12,2 do nawet 15,1 km długości, w zależności od wybranego wariantu przebiegu trasy. W przypadku tej inwestycji GDDKiA na razie jedynie w maju 2021 r. podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

Harmonogram dalszych prac związanych z budową obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca:

  • planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2027 r. 
  • planowana data ogłoszenia przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj: 2027/2028 r. 
  • planowana data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID: I kwartał 2029 r. 
  • planowana data uzyskania decyzji ZRID: III kwartał 2029 r. 
  • roboty budowlane: 2029-2031 r. 
- Podstawowe cele budowy obwodnicy to wyprowadzenie z obszarów miejskich ruchu tranzytowego, dzięki czemu nastąpi poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Nakle Śląskim i Świerklańcu. Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej 78 zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego. Uzyskamy również poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków życia mieszkańców. Nowa infrastruktura drogowa zwiększy również atrakcyjność gospodarczą otaczających ją terenów – zaznaczają w GDDKiA.

Trasy, które powstaną w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie jednojezdniowa, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

S1 remont

Może Cię zainteresować:

Kolejny etap remontu na trasie S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie. Są zmiany w organizacji ruchu

Autor: Maciej Poloczek

13/08/2025

Budowa drogowego obejścia Węgierskiej Górki na finiszu

Może Cię zainteresować:

Budowa drogowego obejścia Węgierskiej Górki na finiszu. Zobaczcie to na zdjęciach z drona

Autor: Maciej Poloczek

12/08/2025

Postępy na budowie trasy S1. Gotowy jest kolejny fragment

Może Cię zainteresować:

Postępy na budowie trasy S1. Gotowy jest kolejny fragment. Otwarcie w drugiej połowie sierpnia

Autor: Maciej Poloczek

05/08/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama