Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu DK46
Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 jest obecnie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Wniosek w tej sprawie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, złożono w w lutym 2025 roku. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty przebiegu obwodnicy (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.
- Przed wydaniem decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną część procesu przygotowania inwestycji drogowej – informują w GDDKiA.
Harmonogram prac związanych z budową obwodnicy Blachowni i Herb:
- planowane uzyskanie decyzji środowiskowej: I połowa 2026 r.
- planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- planowane podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Projektu i buduj: IV kwartał 2027 r.
- roboty budowlane: 2029-2031 r.
Nowa obwodnica pozwoli oczywiście na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Blachowni i Herb. Jak dodają w GDDKiA będzie też kluczowa w planowanym połączeniu autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu DK78
Budowa obwodnicy Szczekocin i Goleniowych w ciągu DK78 może się już rozpocząć. W listopadzie 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Z kolei w grudniu 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi o długości 13,1 km.
Harmonogram dalszych prac związanych z budową obwodnicy Szczekocin i Goleniowych:
- podpisanie umowy z wykonawcą robót w systemie Buduj: IV kwartał 2025 r.
- roboty budowlane: 2025-2028 r.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego – podkreślają w GDDKiA.
Dzięki tej inwestycji poprawi się także przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.
Obwodnica Kroczyc w ciągu DK78
Obwodnica Kroczyc będzie miała 9,2 km długości. W kwietniu 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w październiku 2024 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę z firmą NDI z Sopotu. Planowany termin zakończenia robót to II kwartał 2027 r.
Podstawowym celem budowy tej obwodnicy jest oczywiście wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Kroczyc. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych, wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na DK78, na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym w północno-wschodniej części woj. śląskiego. Poprawi się także przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.
Obwodnica Pradeł w ciągu DK78
Obwodnica Pradeł będzie miała 2,3 km długości. W marcu 2024 r. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w styczniu 2025 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę z firmą NDI z Sopotu. Planowany termin zakończenia robót to I kwartał 2027 r.
W tym przypadku także, poza wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z Pradeł, obwodnica przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym w północno-wschodniej części woj. śląskiego oraz poprawi przepustowość połączenia DK78 z autostradą A1 i trasą S7 na wysokości Jędrzejowa.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca będzie miała od 12,2 do nawet 15,1 km długości, w zależności od wybranego wariantu przebiegu trasy. W przypadku tej inwestycji GDDKiA na razie jedynie w maju 2021 r. podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
Harmonogram dalszych prac związanych z budową obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca:
- planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2027 r.
- planowana data ogłoszenia przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj: 2027/2028 r.
- planowana data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID: I kwartał 2029 r.
- planowana data uzyskania decyzji ZRID: III kwartał 2029 r.
- roboty budowlane: 2029-2031 r.
- Podstawowe cele budowy obwodnicy to wyprowadzenie z obszarów miejskich ruchu tranzytowego, dzięki czemu nastąpi poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Nakle Śląskim i Świerklańcu. Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej 78 zapewni wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego. Uzyskamy również poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków życia mieszkańców. Nowa infrastruktura drogowa zwiększy również atrakcyjność gospodarczą otaczających ją terenów – zaznaczają w GDDKiA.
Trasy, które powstaną w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie jednojezdniowa, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Może Cię zainteresować:
Budowa drogowego obejścia Węgierskiej Górki na finiszu. Zobaczcie to na zdjęciach z drona

Może Cię zainteresować: