Prace na przy budowie odcinka trasy S1 Przybędza - Milówka, czyli obejścia Węgierskiej Górki, rozpoczęły się pod koniec 2019 roku, a pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na sierpień 2023 roku. W trakcie budowy pojawiły się jednak problemy, które znacznie wydłużyły termin realizacji inwestycji. Chodziło m.in. o osuwiska i odmienne od spodziewanych warunki geologiczne, które stwierdzono podczas drążenia tuneli.
Po dwóch latach od pierwotnego terminu zakończenia, prace wreszcie dobiegają końca. Jak informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku w sierpniu 2025 r. przekroczyło 96 proc.
Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki do końca 2025 roku
Odcinek S1 z Przybędzy do Milówki liczy 8,5 km. Powstało tu pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Górna i ul. Zieloną), trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa, dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km. Koszt tej inwestycji - realizowanej przez konsorcjum, którego liderem jest Mirbud S.A. - to blisko 1,4 mld złotych. Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki planowane jest na IV kwartał 2025 roku
- Odcinek poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów – podkreślają w GDDKiA.
W związku z pracami zmierzającymi do pełnego otwarcia obejścia Węgierskiej Górki od 28 lipca do 25 sierpnia 2025 r. zamknięty jest tunel „Emilia” w Lalikach. Kierowcy muszą więc korzystać z objazdów.
Trasa S1 - drzwi na południe Europy
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za około 141 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km). W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.

Może Cię zainteresować:
Postępy na budowie trasy S1. Gotowy jest kolejny fragment. Otwarcie w drugiej połowie sierpnia

Może Cię zainteresować: