Dziwne zdarzenia podczas gali Złotych Masek w Operze Śląskiej. Dwie osoby wpadły do orkiestronu

W poniedziałek, 27 listopada 2023 r., w Operze Śląskiej w Bytomiu odbyła się Gala Złotych Masek – najważniejszych nagród teatralnych w województwie śląskim. Podczas wydarzenia wydarzyło się coś niespodziewanego.

Złote Maski to prestiżowe nagrody przyznawane przez Zarząd Województwa Śląskiego. W tym roku przypada 55. edycja tej nagrody. Jury wzięło pod uwagę przedstawienia, których premiery odbyły się w teatrach województwa śląskiego od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku. Zwycięzców wyłoniono z pośród 59 spektakli zrealizowanych przez 21 producentów.

Gala Złotych Masek z serią niefortunnych zdarzeń

Gala Złotych Masek odbyła się w poniedziałkowy (27 listopada) 2023 r. wieczór w świeżo wyremontowanej Operze Śląskiej w Bytomiu.

Więcej o odnowionej Operze Śląskiej:

Niestety, w trakcie tej imprezy doszło do dwóch niefortunnych zdarzeń. Jak relacjonują świadkowie, dwie osoby odbierające nagrody – kobieta i mężczyzna – wpadli do orkiestronu, czyli kanału przeznaczonego dla orkiestry. Mężczyzna wydostał się stamtąd o własnych siłach. Kobieta potrzebowała pomocy medycznej, która została jej udzielona. Pani zwichnęła sobie palec.

Na scenie ustawiono barierki, oddzielające scenę od orkiestronu. Impreza została dokończona.

"Laureaci, którzy wpadli do orkiestronu, nie zachowali wystarczającej uwagi"

– Częścią składową naszej sceny, jak zresztą wszystkich scen operowych czy operetkowych, jest kanał orkiestrowy, czyli orkiestron. Orkiestra zawsze jest w orkiestronie, który jest dodatkowo oświetlony. Podobnie było w czasie tej imprezy – tłumaczy Łukasz Goik, dyrektor Opery Śląskiej. – Prowadząca galę Ewa Niewiadomska co najmniej 6-7 razy zapowiadała ze sceny, że wchodząc na scenę po odbiór nagród poruszamy się prawą stroną, czyli z prawej strony wchodzimy – ponieważ po lewej stronie stała prowadząca, przy mównicy. Dwie osoby, które wpadły do orkiestronu weszły na scenę lewą stroną, przekraczając scenę po przekątnej i nie zachowując tym samym wystarczającej uwagi.

– Pierwszy pan wpadł do kanału, ale od razy sam wyszedł, nawet żartując z tej sytuacji. Ja, przyznaję, byłem przerażony tą sytuacją, bo to się generalnie nie miało prawa zdarzyć – mówi dyrektor Opery Śląskiej. – Druga osoba, czyli pani, wpadła do kanału i skarżyła się na uraz palca. Wezwaliśmy pomoc medyczną. Wyglądało to tak, jakby miała złamany palec, ale okazało się, że jest on zwichnięty. Nalegaliśmy, aby obie osoby pojechały do szpitala na badania. Nie miały poważnych obrażeń i zostały z niego szybko wypisane. Wyrażam ubolewanie z powodu tej sytuacji. Jestem w kontakcie z tymi osobami - dodaje dyrektor Łukasz Goik.

Jak mówi Łukasz Goik, przepisy dotyczące orkiestronu zostały zachowane. - Obrys sceny i orkiestronu jest zrobiony białą taśmą i to było widać, jak się wchodzi na scenę. Z perspektywy widowni może być niewidoczny. Dochowaliśmy z naszej strony wszystkich możliwych starań, ponieważ informowaliśmy uczestników, że wchodzimy prawą stroną. Być może zadziałały duże emocje, w końcu te osoby zostały wyróżnione – dodaje dyrektor Goik. – Po tych wydarzeniach ustawiliśmy na scenie dodatkową barierkę. Orkiestron zakrywamy tylko w czasie spektakli tanecznych, bez udziału orkiestry - komentuje Goik.

Laureaci nagród teatralnych Złote Maski w województwie śląskim za rok 2022

SPEKTAKL ROKU
„Kandyd, czyli optymizm" Voltaire'a w przekładzie Tadeusza Boya-Żeleńskiego w reżyserii Rafała Szumskiego, w adaptacji Macieja Wojtyszko i Krzysztofa Orzechowskiego w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

SPEKTAKL DLA MŁODYCH WIDZÓW
„Ballady i romanse"
Adama Mickiewicza w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego i Marty Wiśniewskiej w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie.

AKTORSTWO ZA ROLĘ KOBIECĄ W SPEKTAKLACH DRAMATYCZNYCH
Marta Gzowska-Sawicka za monodram „Milczenie. O Ewie Demarczyk" w reżyserii Tomasza Fryzeła i role: Zewtel w spektaklu „Sztukmistrz z miasta Lublina" w reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Sary w spektaklu „Faraon" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

AKTORSTWO ZA ROLĘ MĘSKĄ W SPEKTAKLACH DRAMATYCZNYCH
Mateusz Wojtasiński za role: Ramzesa w spektaklu „Faraon" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i Jaszy w spektaklu „Sztukmistrz z miasta Lublina" w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
Kategoria

AKTORSTWO ZA ROLĘ W TEATRACH LALKOWYCH
Ewa Zawada za rolę Pasterki w spektaklu „Pasterka i kominiarczyk" Hansa Christiana Andersena w reżyserii Arkadiusza Klucznika w adaptacji Daniela Arbaczewskiego w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie.

AKTORSTWO ZA ROLĘ WOKALNO-AKTORSKĄ
NIE PRZYZNANO

AKTORSTWO ZA ROLĘ DRUGOPLANOWĄ
Grzegorz Przybył za rolę Osipa w spektaklu „Płatonow" w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

REŻYSERIA
Jacek Jabrzyk za reżyserię spektakli: „Węgla nie ma" według tekstu Przemysława Pilarskiego w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach i „Poskromienie złośnicy" Williama Shakespear'a według dramaturgii Huberta Sulimy w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

SCENOGRAFIA

Duet artystyczny Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży za scenografię do spektaklu „Faraon" na podstawie powieści Bolesława Prusa w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

CHOREOGRAFIA / RUCH SCENICZNY

Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka
za choreografię w spektaklach: „Koty" Andrew Lloyd Webber'a w reżyserii Jakuba Szydłowskiego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie i „Ballady i romanse" Adama Mickiewicza w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego i Marty Wiśniewskiej w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie.

NAGRODA SPECJALNA

  • Katarzyna Knychalska i Jacek Głomb za mariaż teatru i sportu, który otwiera sceny na nową publiczność w spektaklu „Chopcy z Roosevelta" autorstwa Katarzyny Knychalskiej w reżyserii Jacka Głomba w Teatrze Nowym w Zabrzu.
  • Martyna Guzy, Anna Lemieszek, Katarzyna Błaszczyńska, Arkadiusz Machel, Kuba Anusiewicz za spójną artystycznie i perfekcyjną w wykonaniu pracę zespołu aktorskiego w spektaklu „Lobotomia" w reżyserii Marka Rachonia w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.
Pomnik Powstancow Slaskich 1101515 Fotopolska Eu

Może Cię zainteresować:

Katowice bez Spodka? Trudno sobie to wyobrazić, łatwiej zobaczyć na starych zdjęciach

Autor: Katarzyna Pachelska

27/11/2023

Rynek z lotu ptaka

Może Cię zainteresować:

Bytom. Miasto starsze od Krakowa. Wycieczka po średniowiecznym Bytomiu

Autor: Patryk Osadnik

30/07/2022

Szczepan twardoch debata

Może Cię zainteresować:

Szczepan Twardoch: Śląski biznes powinien wspierać śląską kulturę. Powołajmy nagrodę dla literatów tworzących w języku śląskim

Autor: Katarzyna Pachelska

20/09/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon