„Autostrada” z PRL-u w nowej odsłonie. Zmodernizowano kolejne odcinki dawnej „gierkówki”

Planowana była jako pierwsza polska autostrada, ale ostatecznie wyszła tylko droga szybkiego ruchu. To dawna „gierkówka”, która w latach 70. XX wieku połączyła Górny Śląsk z Warszawą. Obecnie to cześć DK91, która w województwie śląskim jest sukcesywnie modernizowana. W ostatnich dniach oddano do użytku kolejne dwa przebudowane odcinki trasy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do końca 2028 roku zamierza zmodernizować południową cześć DK91 w województwie śląskim. Liczy ona 40,8 km i biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1. Do tej pory przebudowano cztery odcinki trasy, liczące łącznie 19 km:

  • Nowa Wieś – Zawada (4,9 km)
  • Markowice – Brudzowice (5,1 km)
  • Siedlec Duży – Koziegłowy (4,4 km)
  • Częstochowa – Nowa Wieś (4,6 km)

Dwa ostatnie odcinki, Siedlec Duży – Koziegłowy i Częstochowa – Nowa Wieś, oddano do ruchu pod koniec listopada 2025 r.

Oddano dwa kolejne zmodernizowane odcinki DK91

Prace na odcinku Siedlec Duży – Koziegłowy rozpoczęły się 25 lipca 2023 r., a oddano go do użytku 26 listopada 2025 r. Inwestycję realizowała firma PORR, a jej wartość wyniosła blisko 106 mln zł. Konstrukcja nawierzchni została dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

- W ramach zadania przebudowano całą konstrukcję jezdni, wykonano kanalizację deszczową, przepusty, ekrany akustyczne, oświetlenie drogowe, sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz kanał technologiczny. Przebudowano sieci teletechniczne, wodociągowe i gazowe. Dzięki tym działaniom poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży na tej trasie – podkreślają w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Modernizacja odcinka Częstochowa – Nowa Wieś także rozpoczęła się 25 lipca 2023 r., a kierowcy mogą z niego w pełni korzystać od 28 listopada 2025 r. Tę inwestycję również realizowała firma PORR, a jej wartość to ponad 95 mln zł. Tak, jak na pozostałych przebudowywanych odcinkach konstrukcja nawierzchni została dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

- Przebudowa objęła rozbiórkę starej konstrukcji jezdni i budowę nowej nawierzchni w przekroju dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wykonaliśmy kanalizację deszczową, przepusty, kanał technologiczny, a także przebudowaliśmy sieci teletechniczne, wodociągowe i gazowe. Powstały również ekrany akustyczne, nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach. W pasie rozdziału zamontowaliśmy bariery ochronne, a oznakowanie poziome zostało dostosowane do docelowej organizacji ruchu – wyliczają w GDDKiA.
Przebudowa DK91 w woj. śląskim. Stan na listopad 2025 r.
Przebudowa DK91 w woj. śląskim. Stan na listopad 2025 r.

Dalsza modernizacja dawnej „gierkówki”

W realizacji jest odcinek Zawada – Siedlec Duży, o długości 5,5 km. Umowę na roboty podpisano 8 lutego 2024 r., a umowny termin ich zakończenia mija 16 marca 2026 r. Projekt realizuje konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot.

- Trwają tam prace związane z przebudową kolizyjnych gazociągów średnioprężnych, które determinują układ ruchowy na DK91 – tłumaczą w GDDKiA.

Trwa także postępowanie przetargowe na modernizację, liczącego 5,3 km długości, odcinka Koziegłowy – Markowice. Przewidziany tam czas realizacji inwestycji, to 18 miesięcy od podpisania umowy.

W przygotowaniu są dwa ostatnie odcinki południowej części DK91. Pierwszy z nich to liczący 4,1 km odcinek Brudzowice – Siewierz, gdzie zaplanowano ogłoszenie przetargu na roboty w w drugim kwartale 2027 r., a czas realizacji inwestycji ma wynieść 12 miesięcy. Kolejny to odcinek Siewierz – Podwarpie, który ma 6,9 km długości, a ogłoszenie przetargu na roboty zaplanowano na drugi kwartał 2026 r., zaś modernizacja także ma potrwać 12 miesięcy.

Pierwszy zmodernizowany odcinek dawnej „gierkówki”, Nowa Wieś – Zawada, oddano do użytku 10 listopada 2023 r. Drugi, Markowice – Brudzowice, 26 lipca 2024 r.

Nowy odcinek S1 w realizacji. Najnowsze zdjęcia

Może Cię zainteresować:

Budowa odcinka S1 Kosztowy – Bieruń nabiera tempa. Postęp prac na 26%

Autor: Tomasz Borówka

17/11/2025

Budowa nowego odcinka trasy S1 Dankowice – Bielsko–Biała Hałcnów jest na ukończeniu

Może Cię zainteresować:

Nowy odcinek S1 do Bielska-Białej Hałcnowa niemal gotowy. GDDKiA zapowiada otwarcie jeszcze w grudniu

Autor: Tomasz Borówka

07/11/2025

Tak się prezentuje otwarty 23 października 2025 kluczowy odcinek S1 w Beskidach czyli obejście Węgierskiej Górki

Może Cię zainteresować:

Ekspresówka marzeń i niepokoju. Trasa S1 przez Beskidy zmieni rytm życia w górskich dolinach

Autor: Tomasz Borówka

02/11/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama