Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do końca 2028 roku zamierza zmodernizować południową cześć DK91 w województwie śląskim. Liczy ona 40,8 km i biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1. Do tej pory przebudowano cztery odcinki trasy, liczące łącznie 19 km:
- Nowa Wieś – Zawada (4,9 km)
- Markowice – Brudzowice (5,1 km)
- Siedlec Duży – Koziegłowy (4,4 km)
- Częstochowa – Nowa Wieś (4,6 km)
Dwa ostatnie odcinki, Siedlec Duży – Koziegłowy i Częstochowa – Nowa Wieś, oddano do ruchu pod koniec listopada 2025 r.
Oddano dwa kolejne zmodernizowane odcinki DK91
Prace na odcinku Siedlec Duży – Koziegłowy rozpoczęły się 25 lipca 2023 r., a oddano go do użytku 26 listopada 2025 r. Inwestycję realizowała firma PORR, a jej wartość wyniosła blisko 106 mln zł. Konstrukcja nawierzchni została dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
- W ramach zadania przebudowano całą konstrukcję jezdni, wykonano kanalizację deszczową, przepusty, ekrany akustyczne, oświetlenie drogowe, sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz kanał technologiczny. Przebudowano sieci teletechniczne, wodociągowe i gazowe. Dzięki tym działaniom poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży na tej trasie – podkreślają w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Modernizacja odcinka Częstochowa – Nowa Wieś także rozpoczęła się 25 lipca 2023 r., a kierowcy mogą z niego w pełni korzystać od 28 listopada 2025 r. Tę inwestycję również realizowała firma PORR, a jej wartość to ponad 95 mln zł. Tak, jak na pozostałych przebudowywanych odcinkach konstrukcja nawierzchni została dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
- Przebudowa objęła rozbiórkę starej konstrukcji jezdni i budowę nowej nawierzchni w przekroju dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wykonaliśmy kanalizację deszczową, przepusty, kanał technologiczny, a także przebudowaliśmy sieci teletechniczne, wodociągowe i gazowe. Powstały również ekrany akustyczne, nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach. W pasie rozdziału zamontowaliśmy bariery ochronne, a oznakowanie poziome zostało dostosowane do docelowej organizacji ruchu – wyliczają w GDDKiA.

Dalsza modernizacja dawnej „gierkówki”
W realizacji jest odcinek Zawada – Siedlec Duży, o długości 5,5 km. Umowę na roboty podpisano 8 lutego 2024 r., a umowny termin ich zakończenia mija 16 marca 2026 r. Projekt realizuje konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot.
- Trwają tam prace związane z przebudową kolizyjnych gazociągów średnioprężnych, które determinują układ ruchowy na DK91 – tłumaczą w GDDKiA.
Trwa także postępowanie przetargowe na modernizację, liczącego 5,3 km długości, odcinka Koziegłowy – Markowice. Przewidziany tam czas realizacji inwestycji, to 18 miesięcy od podpisania umowy.
W przygotowaniu są dwa ostatnie odcinki południowej części DK91. Pierwszy z nich to liczący 4,1 km odcinek Brudzowice – Siewierz, gdzie zaplanowano ogłoszenie przetargu na roboty w w drugim kwartale 2027 r., a czas realizacji inwestycji ma wynieść 12 miesięcy. Kolejny to odcinek Siewierz – Podwarpie, który ma 6,9 km długości, a ogłoszenie przetargu na roboty zaplanowano na drugi kwartał 2026 r., zaś modernizacja także ma potrwać 12 miesięcy.
Pierwszy zmodernizowany odcinek dawnej „gierkówki”, Nowa Wieś – Zawada, oddano do użytku 10 listopada 2023 r. Drugi, Markowice – Brudzowice, 26 lipca 2024 r.
Może Cię zainteresować:
Budowa odcinka S1 Kosztowy – Bieruń nabiera tempa. Postęp prac na 26%
Może Cię zainteresować:
