Kosztowy – Bieruń: prace na 26%
Na odcinku Kosztowy – Bieruń roboty rozpoczęto w lutym 2025 roku. Obecnie ich zaawansowanie wynosi 26%. W ostatnich tygodniach prowadzone były prace drogowe i mostowe – wykonywano nasypy, roboty bitumiczne, a także zbrojenie, deskowanie i betonowanie obiektów. Ten fragment obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych (Kosztowy II i Lędziny), dwóch MOP-ów (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód) oraz aż 12 obiektów inżynierskich. Choć do zakończenia inwestycji jeszcze daleko, już teraz nie ma wątpliwości, że będzie to kolejny kluczowy element całej S1.
Dlaczego S1 jest tak ważna?
Droga ekspresowa S1 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych południowej Polski. Łączy granicę w Zwardoniu z autostradą A1 w Pyrzowicach, tworząc korytarz transportowy między Śląskiem, Małopolską a Europą. Dla mieszkańców regionu oznacza to bezpieczniejszą i szybszą podróż, odciążenie ruchu lokalnego oraz lepsze warunki dla transportu ciężarowego. S1 jest też częścią międzynarodowej sieci TEN-T, co podkreśla jej znaczenie gospodarcze.
Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów: finał w grudniu
Na odcinku Dankowice – Hałcnów prace są już na finiszu – zaawansowanie wynosi ponad 90%, a otwarcie planowane jest w grudniu 2025. To blisko 12 km nowej drogi, która odciąży ruch z DK1 i połączy się z istniejącą S52 w stronę Cieszyna. Ten fragment ma ogromne znaczenie dla kierowców z Podbeskidzia, którzy zyskają szybszy i bezpieczniejszy dojazd do Bielska-Białej.
Beskidy: obejście Węgierskiej Górki już otwarte
Niedawno oddano do ruchu odcinek S1 Przybędza – Milówka, zwany obejściem Węgierskiej Górki. To inwestycja wyjątkowa – ze względu na trudny, górski teren i konieczność budowy tuneli oraz estakad. Dzięki niej kierowcy unikają korków w dolinie Soły, a podróż przez Beskidy stała się płynniejsza i bezpieczniejsza.
Modernizacja: nowa nawierzchnia na odcinku do Pyrzowic
Niedawno też przeprowadzono modernizację ważnego, istniejącego fragmentu S1. Na odcinku Podwarpie – Lotnisko zakończono wymianę nawierzchni, co znacząco poprawiło komfort jazdy i bezpieczeństwo. Świadczy to o tym, że inwestycje dotyczą nie tylko nowych budów, ale też utrzymania i podnoszenia jakości już istniejącej infrastruktury.
Budowa odcinka Kosztowy – Bieruń to tylko fragment S1, ale fragment ważny. W połączeniu z kończonym fragmentem w Dankowicach, nowym obejściem Węgierskiej Górki i istniejącymi już odcinkami w Zagłębiu tworzy się spójna, nowoczesna trasa. S1 staje się kręgosłupem komunikacyjnym południa Polski, który już zmienia codzienność kierowców, a wzmocni też gospodarkę regionu.
Może Cię zainteresować:

