Zarządu Transportu Metropolitalnego zadecydował o rezygnacji ze sprzedaży biletów u kierowców komunikacji miejskiej - czyli kierowców autobusów i trolejbusów oraz motorniczych tramwajów poruszających się po terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dlaczego nie będzie można kupić biletu u kierowcy ZTM?
ZTM tłumaczy, że tak rozwinął już inne, nowoczesne kanały sprzedaży, że może zrezygnować z (w domyśle) tak przestarzałych opcji jak sprzedaż biletów bezpośrednio przez kierowców w pojazdach.
Za przykłady owych nowoczesnych kanałów sprzedaży mają posłużyć m.in. mobilne biletomaty, które od sierpnia 2025 r. znajdują się już we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach.
– To nowoczesne urządzenia, które dały naszym podróżnym spory komfort. Aby kupić bilet w biletomacie mobilnym, płacąc kartą płatniczą, nie trzeba mieć ani konta w systemie, ani żadnej specjalnej aplikacji. Dostępne są najpopularniejsze rodzaje biletów - 20, 40 i 90-minutowe oraz bilet Dzienny. Można również skorzystać z opcji Start/Stop – wymienia Michał Wadowski, dyrektor ZTM.
Bilety można kupić też przez aplikacje mobilne
Zarząd Transportu Metropolitalnego przypomina jednocześnie, że - będąc w autobusie, tramwaju lub trolejbusie - można skorzystać z jeszcze jednej formy zakupu biletu, tj. przez aplikacje mobilne.
ZTM oczywiście promuje swoją aplikację Transport GZM, którą względem pozostałych wyróżnia m.in. możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów, w tym długookresowych.
Wśród pozostałych aplikacji umożliwiających zakup biletów, ale tylko jednorazowych, są:
- SkyCash,
- mPay,
- moBiLET,
- zBiletem,
- Jakdojade,
- Żappka,
- niektóre aplikacje bankowe.
Coraz rzadziej kupujemy bilety u kierowców
Jak dodaje ZTM, decyzja o wycofaniu sprzedaży biletów przez kierowców została podjęta w oparciu o zachowania konsumenckie pasażerów. Czyli - coraz rzadziej jako pasażerowie kupujemy bilety u kierowców.
Dane ZTM wskazują, że w 2025 r. pasażerowie kupują u kierowców i motorniczych jeszcze mniej biletów niż w 2024 r., choć już wtedy poziom sprzedaży w tym kanale był marginalny.
– W 2024 r. liczba biletów sprzedanych przez kierowców stanowiła ok. 1,79 proc. ogólnej sprzedaży. W 2025 r. wskaźnik ten spadł do poziomu 1,43 proc. – podaje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. – To właśnie m.in. na podstawie tych danych i trendu spadkowego podjęliśmy decyzję o wycofaniu sprzedaży biletów przez kierowców. Zachowania i przyzwyczajenia naszych pasażerów jasno nam pokazały, że dłuższe utrzymywanie tego kanału sprzedaży nie jest oczekiwane – dodaje Michał Wawrzaszek.
Od 2026 roku koniec ze sprzedażą biletów przez kierowców
Do końca 2025 r. sprzedaż biletów przez kierowców i motorniczych zostanie utrzymana w dotychczasowej, ograniczonej formie.
Sprzedawane są tylko najdroższe jednorazowe bilety papierowe, czyli normalne za 7 zł oraz ulgowe za 3,50 zł (obydwa ważne przez 90 minut od momentu skasowania). Takie rozwiązanie, jak wyjaśnia ZTM, od początku miało zachęcać podróżnych do tego, aby korzystać z bardziej ekologicznych i tańszych możliwości zakupu biletu.
ZTM podpiera swoją decyzję o zakończeniu sprzedaży biletów przez kierowców doświadczeniami innych miast w Polsce. Liczni organizatorzy komunikacji miejskiej z całego kraju zrezygnowali z tego rozwiązania w czasie pandemii koronawirusa w 2020 r. i już do niego nie wrócili.
Biletów u kierowców i motorniczych nie można już kupić m.in. w:
- Rzeszowie,
- Lublinie,
- Olsztynie,
- Poznaniu,
- Płocku,
- Toruniu,
- Krakowie,
- Łodzi,
- pewnymi wyjątkami w Gdańsku i Warszawie.


