Co to za trasa?
Odcinek S1 Milówka–Przybędza przecina Beskid Śląski, pokonując główny grzbiet Karpat oraz Główny Wododział Europejski – linię dzielącą zlewiska Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który łączy Bałtyk z Morzem Egejskim, biegnąc przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Trasa stanowi kluczowy element infrastruktury łączącej północ z południem Europy – zarówno dla transportu towarowego, jak i turystyki.
Historia budowy i skala inwestycji
Budowa obejścia Węgierskiej Górki trwała kilka lat i kosztowała około 1,4 miliarda złotych. Ten odcinek obejmuje tunel, estakady, mosty i nowoczesne rozwiązania inżynieryjne – wszystko poprowadzone przez trudny teren górski bez kompromisów technicznych. To najdroższy fragment drogi S1 i jeden z najbardziej wymagających projektów drogowych w Polsce. Inwestycję realizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a jej skala porównywana jest do budowy autostrady przez Alpy.
Co zyskujemy?
- To pierwsza w Polsce droga ekspresowa przecinająca Karpaty i główny wododział kontynentu.
- Domyka polski odcinek Via Carpatia, zapewniając ciągłość i przepustowość trasy.
- Polska zyskuje realne połączenie z południem Europy – to impuls dla handlu, logistyki, turystyki i rozwoju regionów przygranicznych.
- Trasa ma znaczenie strategiczne – zarówno dla bezpieczeństwa transportowego, jak i dla integracji europejskiej.
Co upraszcza i umożliwia obejście Węgierskiej Górki?
- Nowe możliwości dla weekendowych wycieczek, podróży rodzinnych i transgranicznych wypraw. Szybszy i wygodniejszy dojazd do atrakcji turystycznych Słowacji – m.in. do Terchovej, Strečna, Doliny Wratnej czy Małej Fatry.
- To nie tylko ułatwienie dla ruchu tranzytowego. Odciążenie lokalnych dróg beskidzkich to także ulga dla lokalnych mieszkańców i turystów odwiedzających Beskid Żywiecki i Śląski. Wreszcie koniec korków w Węgierskiej Górce!
- A do tego lepszy dostęp do południowych rynków dla firm z Górnego Śląska i Zagłębia.
Zatem otwarcie tego ważnego odcinka trasy S1 to także okazja do odkrywania nowych kierunków podróży. Dlatego warto zaplanować wycieczkę do słowackich gór, zamków lub uzdrowisk, dokąd jeszcze nigdy nie były tak blisko. W kolejnych miesiącach nowy odcinek trasy S1 będzie testowana pod kątem przepustowości i komfortu. Ale już teraz wiadomo, że zmieni codzienność tysięcy kierowców.
Pamiętajmy, że obejście Węgierskiej Górki to nie tylko techniczny sukces czy symbol nowoczesnej Polski, na który zapewne będzie kreowane: wicie, rozumicie, oto ten kraj, któremu nie straszne górskie przeszkody, by połączyć się z Europą... Ale PR piarem, a dla mieszkańców doliny Soły to koniec uciążliwego tranzytu, dla turystów – początek nowych przygód, zaś dla gospodarki – nowe, ważne i wydajne połączenie z południem kontynentu.

Może Cię zainteresować:
S1 w przeddzień otwarcia obejścia Węgierskiej Górki. Dlaczego ta trasa jest wyjątkowa?

Może Cię zainteresować: