Kluczowy odcinek S1 w Beskidach otwarty od dziś! Obejście Węgierskiej Górki daje nam wygodne połączenie z południem Europy

Już 23 października kierowcy po raz pierwszy przejadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1 między Milówką a Przybędzą. To nie tylko koniec korków w Węgierskiej Górce, ale i świadectwo nowej epoki w polskiej inżynierii drogowej i komunikacji.

Co to za trasa?

Odcinek S1 Milówka–Przybędza przecina Beskid Śląski, pokonując główny grzbiet Karpat oraz Główny Wododział Europejski – linię dzielącą zlewiska Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który łączy Bałtyk z Morzem Egejskim, biegnąc przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Trasa stanowi kluczowy element infrastruktury łączącej północ z południem Europy – zarówno dla transportu towarowego, jak i turystyki.

Historia budowy i skala inwestycji

Budowa obejścia Węgierskiej Górki trwała kilka lat i kosztowała około 1,4 miliarda złotych. Ten odcinek obejmuje tunel, estakady, mosty i nowoczesne rozwiązania inżynieryjne – wszystko poprowadzone przez trudny teren górski bez kompromisów technicznych. To najdroższy fragment drogi S1 i jeden z najbardziej wymagających projektów drogowych w Polsce. Inwestycję realizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a jej skala porównywana jest do budowy autostrady przez Alpy.

Co zyskujemy?

  • To pierwsza w Polsce droga ekspresowa przecinająca Karpaty i główny wododział kontynentu.
  • Domyka polski odcinek Via Carpatia, zapewniając ciągłość i przepustowość trasy.
  • Polska zyskuje realne połączenie z południem Europy – to impuls dla handlu, logistyki, turystyki i rozwoju regionów przygranicznych.
  • Trasa ma znaczenie strategiczne – zarówno dla bezpieczeństwa transportowego, jak i dla integracji europejskiej.

Co upraszcza i umożliwia obejście Węgierskiej Górki?

  • Nowe możliwości dla weekendowych wycieczek, podróży rodzinnych i transgranicznych wypraw. Szybszy i wygodniejszy dojazd do atrakcji turystycznych Słowacji – m.in. do Terchovej, Strečna, Doliny Wratnej czy Małej Fatry.
  • To nie tylko ułatwienie dla ruchu tranzytowego. Odciążenie lokalnych dróg beskidzkich to także ulga dla lokalnych mieszkańców i turystów odwiedzających Beskid Żywiecki i Śląski. Wreszcie koniec korków w Węgierskiej Górce!
  • A do tego lepszy dostęp do południowych rynków dla firm z Górnego Śląska i Zagłębia.

Zatem otwarcie tego ważnego odcinka trasy S1 to także okazja do odkrywania nowych kierunków podróży. Dlatego warto zaplanować wycieczkę do słowackich gór, zamków lub uzdrowisk, dokąd jeszcze nigdy nie były tak blisko. W kolejnych miesiącach nowy odcinek trasy S1 będzie testowana pod kątem przepustowości i komfortu. Ale już teraz wiadomo, że zmieni codzienność tysięcy kierowców.

Pamiętajmy, że obejście Węgierskiej Górki to nie tylko techniczny sukces czy symbol nowoczesnej Polski, na który zapewne będzie kreowane: wicie, rozumicie, oto ten kraj, któremu nie straszne górskie przeszkody, by połączyć się z Europą... Ale PR piarem, a dla mieszkańców doliny Soły to koniec uciążliwego tranzytu, dla turystów – początek nowych przygód, zaś dla gospodarki – nowe, ważne i wydajne połączenie z południem kontynentu.

Budowa drogowego obejścia Węgierskiej Górki na finiszu

Może Cię zainteresować:

Trasa S1 będzie otwarta 20 października 2025. Atrakcje turystyczne Słowacji jeszcze nigdy nie były tak blisko. Cztery pomysły na wycieczkę z nową S1.

Autor: Tomasz Borówka

04/10/2025

Nowy odcinek S1. Tak wygląda obejście Węgierskiej Górki jesienią

Może Cię zainteresować:

S1 w przeddzień otwarcia obejścia Węgierskiej Górki. Dlaczego ta trasa jest wyjątkowa?

Autor: Tomasz Borówka

22/10/2025

Trasa S1 - obejście Węgierskiej Górki w budowie

Może Cię zainteresować:

S1: Obejście Węgierskiej Górki gotowe. Otwarcie już za kilka tygodni

Autor: Tomasz Borówka

04/09/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama