S1 w przeddzień otwarcia obejścia Węgierskiej Górki. Dlaczego ta trasa jest wyjątkowa?

Nowy odcinek S1 przez Węgierską Górkę to nie tylko koniec korków, ale też pierwsza w Polsce ekspresówka przecinająca Karpaty i wododział kontynentu.

Już 23 października 2025 roku kierowcy po raz pierwszy przejadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1 między Milówką a Przybędzą. To nie tylko koniec korków w Węgierskiej Górce, ale też początek nowej epoki w polskiej inżynierii drogowej. Bo choć tras ekspresowych mamy coraz więcej, ta jest naprawdę wyjątkowa. Dlaczego?

Przez góry, wododział i kontynent

S1 to pierwsza w Polsce droga ekspresowa, która przecina główny grzbiet Karpat i zarazem Główny Wododział Europejski – czyli linię dzielącą zlewiska Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. W praktyce oznacza to, że jadąc nowym odcinkiem, kierowca opuszcza dorzecze Wisły iOdry, a wjeżdża w zlewisko Dunaju. Brzmi jak ciekawostka geograficzna? Może. Ale to także strategiczny przełom.

Via Carpatia i transgraniczne znaczenie

Nowy fragment S1 domyka polski odcinek Via Carpatia – międzynarodowego korytarza transportowego łączącego Bałtyk z Morzem Egejskim. Dzięki obejściu Węgierskiej Górki, trasa zyskała ciągłość i przepustowość, a Polska zyskała realne połączenie z południem Europy. To nie tylko wygoda dla turystów, ale też impuls dla handlu, logistyki i rozwoju regionów przygranicznych.

Tunel, estakady i 1,4 miliarda złotych

Odcinek Milówka–Przybędza to najdroższy fragment S1 – kosztował około 1,4 miliarda złotych. Ale za tę cenę dostaliśmy tunel, estakady, mosty i drogę poprowadzoną przez trudny teren górski, bez terenowych i technicznych kompromisów. To inżynieryjny pokaz siły, porównywalny z tunelem pod Luboniem Małym na Zakopiance. Tylko że ta ostatnia nie pokonuje europejskiego wododziału. A tak!

Co z innymi trasami?

  • S7 (Zakopianka)? Nie przecina wododziału – robi to dopiero lokalna droga przez Chyżne na Orawie.
  • S19 przez Przełęcz Dukielską w Beskidzie Niskim (Barwinek)? Cóż, jest w budowie. Umowę podpisano trzy lata temu.
  • S3 przez Sudety? Owszem, nawet z tunelem pod masywem Gór Wałbrzyskich, ale bez przecięcia głównego wododziału. Jak na razie nie przekracza Przełęczy Lubawskiej.

Wniosek? S1 to jedyna droga ekspresowa w Polsce, która przecina Karpaty i główny Wododział Europejski w sposób śmiały, nowoczesny i transgraniczny. Przebiegająca przez Bramę Morawską autostrada A1 pokonuje (o ile pokonywaniem w ogóle można nazwać te parę podjazdów i niewielkich tuneli) teren nierównie łatwiejszy.

Dlatego 23 października to nie tylko data otwarcia nowej drogi. To moment, w którym Polska dołącza do grona krajów, które potrafią budować trasy przez góry, i granice, a nawet kontynent. W ten sposób Węgierska Górka – dotąd bez mała synonim korków na rozjeżdżanych przez tiry i ruch turystyczny beskidzkich drogach – staje się symbolem nowoczesności.

Budowa drogowego obejścia Węgierskiej Górki na finiszu

Może Cię zainteresować:

Trasa S1 będzie otwarta 20 października 2025. Atrakcje turystyczne Słowacji jeszcze nigdy nie były tak blisko. Cztery pomysły na wycieczkę z nową S1.

Autor: Tomasz Borówka

04/10/2025

Postępy na budowie trasy S1. Gotowy jest kolejny fragment

Może Cię zainteresować:

Postępy na budowie trasy S1. Gotowy jest kolejny fragment. Dziś otwarcie!

Autor: Maciej Poloczek

25/08/2025

Trasa S1 - obejście Węgierskiej Górki w budowie

Może Cię zainteresować:

S1: Obejście Węgierskiej Górki gotowe. Otwarcie już za kilka tygodni

Autor: Tomasz Borówka

04/09/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama