Koniec z zalewaniem drogi przy IKEA i Agacie w Katowicach. Nowe odwodnienie zdało egzamin

Przejazd pod trasą S86 przy IKEA i Agacie w Katowicach po każdym gwałtownym deszczu był zalewany. To już historia. Jak informują w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przebudowana przepompownia wód opadowych i roztopowych na tym węźle zdała swój pierwszy egzamin.

Prace przy przebudowie układu odwodnienia na węźle Agata przy trasie S86 w Katowicach zakończyły się w kwietniu 2025 r. Nowa przepompownia wód opadowych i roztopowych swój pierwszy poważny egzamin przeszła 23 czerwca 2025 roku, podczas szalejącej nad regionem burzy.

Węzeł Agata przetrwał nawalny deszcz. Nowa przepompownia działa

- Na jezdni powstał jedynie 10-centymetrowy zastój wody, co pozwoliło na bezproblemowe przejechanie pod S86. Dodatkowo, tuż po ustaniu opadu praktycznie cała woda zalegająca pod wiaduktem została skutecznie odpompowana – podkreślają w katowickim oddziale GDDKiA.

W GDDKiA dodają, że tego dnia stacja Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej na lotnisku w Muchowcu odnotowała w Katowicach godzinowy opad w wysokości 8,1 mm i był on największy w ostatnich 6 tygodniach. - Podczas tego dnia spadł deszcz o charakterze nawalnym i ekstremalnym, o czym świadczy fakt, że zjawisko trwało zaledwie 10 minut, podczas których na każdy metr powierzchni spadło 8,1 litra wody – zaznaczają.

Inwestycja za ponad 10 mln zł. W trakcie prac zalało sprzęt budowlany

Inwestycja na węźle Agata kosztowała ponad 10 mln zł. Wykonawcą była firma Keller Polska z Ożarowa Mazowieckiego. Kompleksowo zmodernizowano układ odwodnienia przy zjeździe do pobliskich centrów handlowych, dzięki czemu usprawniono odprowadzanie wód opadowych i roztopowych.

- Oprócz nowej przepompowni wraz z jej zasilaniem, wybudowaliśmy nowe urządzenia oczyszczające wody opadowe i roztopowe oraz zbiornik retencyjny podziemny o przekroju 2,5 m i długości 80 m pozwalający na magazynowanie nadmiaru wód opadowych. Pojemność ukrytej pod ziemią konstrukcji wynosi blisko 400 m³. Ponadto wykonaliśmy nowe odcinki kanalizacji deszczowej i wpustów – wyliczają w GDDKiA.

Ostatnim etapem prac było odtworzenie zieleni, nawierzchni jezdni S86 i zatoki autobusowej przy salonie samochodowym oraz odbudowa ciągów pieszych wraz z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co ciekawe wykonawca podczas prac miał niemiłą „przygodę”. Podczas gwałtownej ulewy we wrześniu 2024 r. zalało sprzęt budowlany.

Zmiany na „gierkówce”. Kierowcy powinni być zadowoleni

Może Cię zainteresować:

Zmiany na „gierkówce”. Dwa odcinki przebudowane, trzy w budowie i trzy przygotowane do przetargu

Autor: Maciej Poloczek

03/06/2025

Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94

Może Cię zainteresować:

Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze

Autor: Maciej Poloczek

13/05/2025

DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia

Może Cię zainteresować:

Budowa DK78 w województwie śląskim, czyli obwodnice za ponad 1,7 miliarda złotych. Na jakim etapie są prace?

Autor: Grzegorz Lisiecki

10/04/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama