Magistrala Śląsk – Bałtyk przechodzi modernizację. Specjalistyczny sprzęt na torach

Na jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce, jakim jest magistrala Śląsk – Bałtyk – rozpoczęto kolejny etap prac modernizacyjnych. Między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem pojawił się specjalistyczny sprzęt, który usprawni roboty torowe i skróci ograniczenia w ruchu pociągów. Nowoczesna oczyszczarka tłucznia ma zapewnić wysoką jakość prac i przyspieszyć ich tempo.

Linia kolejowa nr 131, znana jako magistrala Śląsk – Bałtyk, odgrywa kluczową rolę w krajowym i międzynarodowym transporcie towarowym. To właśnie nią ciężkie składy z województwa śląskiego docierają do portów w Gdańsku i Gdyni. Trasa, biegnąca przez województwo łódzkie, jest częścią europejskiego korytarza TEN‑T Bałtyk – Adriatyk, łączącego południe kontynentu z Morzem Bałtyckim.

Historyczna arteria kolejowa

Przypomnijmy, że obecna Magistrala Śląsk – Bałtyk to nic innego, jak słynna Magistrala Węglowa, powstała w latach 1926–1933 w II Rzeczypospolitej. Głównym celem, w jakim ją zbudowano, był transport węgla z Górnego Śląska do nowo powstającego portu w Gdyni – strategicznej inwestycji państwa polskiego, która miała uniezależnić gospodarkę od niemieckich portów i zapewnić bezpośrednie wyjście na Bałtyk.

Linia kolejowa nr 131, biegnąca z Chorzowa Batorego przez Zduńską Wolę, Inowrocław aż do Tczewa, szybko stała się kręgosłupem polskiego transportu towarowego. To właśnie nią przez dekady płynęły miliony ton węgla, stali i innych produktów przemysłowych, które budowały potęgę gospodarczą Śląska, Pomorza, a pośrednio, z racji generowanych tam zysków – wzbogacały cały kraj. Z biegiem lat magistrala ewoluowała – z typowo „węglowej” stała się uniwersalnym korytarzem transportowym, obsługującym nie tylko surowce, ale także szeroki wachlarz towarów przemysłowych. Dziś jest częścią europejskiej sieci TEN‑T Bałtyk – Adriatyk, łączącej południe kontynentu z Morzem Bałtyckim.

Modernizacje prowadzone w ostatnich latach – od Herby Nowe po Nakło Śląskie, a obecnie na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek – pokazują, że Magistrala Węglowa wciąż pozostaje strategicznym szlakiem, który nadaje rytm gospodarce regionu i całego kraju. Dla Śląska modernizacja tej linii oznacza szybszy i bardziej efektywny transport towarów, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność regionu i jego przemysłowego zaplecza.

50 kilometrów w modernizacji

Zakres prac modernizacyjnych obejmuje:

  • rewitalizacja toru nr 2 na odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek,
  • wymiana szyn, podkładów i elementów sieci trakcyjnej,
  • oczyszczenie podsypki i wzmocnienie podtorza,
  • remont rozjazdów na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław,
  • montaż elektrycznego ogrzewania rozjazdów w Otoku i Karczynie,
  • wzmocnienie czterech obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty),
  • poprawa bezpieczeństwa na pięciu przejazdach kolejowo‑drogowych.

Łącznie prace obejmą ponad 50 km infrastruktury. Rozpoczęły się w październiku 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na maj 2026 r. Zadanie realizują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Wartość kontraktu wynosi 175,3 mln zł netto (ponad 215 mln zł brutto) i jest współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Dodajmy, że w poprzednich latach zmodernizowano już odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. A w tym roku kończy się przebudowa fragmentu Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Trwają także prace projektowe na odcinku od Inowrocławia do Tczewa.

Co sprawi modernizacja magistrali Śląsk-Bałtyk?

Mimo transformacji gospodarczej i energetycznej magistrala Śląsk – Bałtyk pozostaje ważnym dla naszego regionu szlakiem. Modernizacja linii nr 131 to inwestycja, która wzmocni rolę Śląska w polskiej gospodarce, a zarazem będzie ważnym ogniwem w europejskiej sieci transportowej.

Modernizacja ta skróci czas przejazdu pociągów towarowych na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek o około 20 minut. Zwiększy się przepustowość linii, co pozwoli na częstsze i bardziej punktualne kursy. To z kolei oznacza większą efektywność przewozów i lepszą dostępność transportu kolejowego dla przemysłu.

Górnicy z PGG mają znaleźć zatrudnienie w Kolejach Śląskich. 3 listopada 2025 podpisano list intencyjny

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie przeszkolą i zatrudnią górników z PGG. Rusza program przekwalifikowania

Autor: Tomasz Borówka

03/11/2025

Stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie wycięły połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach z Gliwic, Katowic i Sosnowca. Dlaczego?

Autor: Katarzyna Pachelska

22/10/2025

Otwarcie linii S74 Tychy - Orzesze Jaśkowice

Może Cię zainteresować:

Coraz więcej osób podróżuje pociągiem między Orzeszem a Tychami. Koleje Śląskie chwalą się frekwencją połączenia, które wróciło po 24 latach

Autor: Arkadiusz Szymczak

12/11/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama