Linia kolejowa nr 131, znana jako magistrala Śląsk – Bałtyk, odgrywa kluczową rolę w krajowym i międzynarodowym transporcie towarowym. To właśnie nią ciężkie składy z województwa śląskiego docierają do portów w Gdańsku i Gdyni. Trasa, biegnąca przez województwo łódzkie, jest częścią europejskiego korytarza TEN‑T Bałtyk – Adriatyk, łączącego południe kontynentu z Morzem Bałtyckim.
Historyczna arteria kolejowa
Przypomnijmy, że obecna Magistrala Śląsk – Bałtyk to nic innego, jak słynna Magistrala Węglowa, powstała w latach 1926–1933 w II Rzeczypospolitej. Głównym celem, w jakim ją zbudowano, był transport węgla z Górnego Śląska do nowo powstającego portu w Gdyni – strategicznej inwestycji państwa polskiego, która miała uniezależnić gospodarkę od niemieckich portów i zapewnić bezpośrednie wyjście na Bałtyk.
Linia kolejowa nr 131, biegnąca z Chorzowa Batorego przez Zduńską Wolę, Inowrocław aż do Tczewa, szybko stała się kręgosłupem polskiego transportu towarowego. To właśnie nią przez dekady płynęły miliony ton węgla, stali i innych produktów przemysłowych, które budowały potęgę gospodarczą Śląska, Pomorza, a pośrednio, z racji generowanych tam zysków – wzbogacały cały kraj. Z biegiem lat magistrala ewoluowała – z typowo „węglowej” stała się uniwersalnym korytarzem transportowym, obsługującym nie tylko surowce, ale także szeroki wachlarz towarów przemysłowych. Dziś jest częścią europejskiej sieci TEN‑T Bałtyk – Adriatyk, łączącej południe kontynentu z Morzem Bałtyckim.
Modernizacje prowadzone w ostatnich latach – od Herby Nowe po Nakło Śląskie, a obecnie na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek – pokazują, że Magistrala Węglowa wciąż pozostaje strategicznym szlakiem, który nadaje rytm gospodarce regionu i całego kraju. Dla Śląska modernizacja tej linii oznacza szybszy i bardziej efektywny transport towarów, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność regionu i jego przemysłowego zaplecza.
50 kilometrów w modernizacji
Zakres prac modernizacyjnych obejmuje:
- rewitalizacja toru nr 2 na odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek,
- wymiana szyn, podkładów i elementów sieci trakcyjnej,
- oczyszczenie podsypki i wzmocnienie podtorza,
- remont rozjazdów na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław,
- montaż elektrycznego ogrzewania rozjazdów w Otoku i Karczynie,
- wzmocnienie czterech obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty),
- poprawa bezpieczeństwa na pięciu przejazdach kolejowo‑drogowych.
Łącznie prace obejmą ponad 50 km infrastruktury. Rozpoczęły się w październiku 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na maj 2026 r. Zadanie realizują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Wartość kontraktu wynosi 175,3 mln zł netto (ponad 215 mln zł brutto) i jest współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Dodajmy, że w poprzednich latach zmodernizowano już odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. A w tym roku kończy się przebudowa fragmentu Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Trwają także prace projektowe na odcinku od Inowrocławia do Tczewa.
Co sprawi modernizacja magistrali Śląsk-Bałtyk?
Mimo transformacji gospodarczej i energetycznej magistrala Śląsk – Bałtyk pozostaje ważnym dla naszego regionu szlakiem. Modernizacja linii nr 131 to inwestycja, która wzmocni rolę Śląska w polskiej gospodarce, a zarazem będzie ważnym ogniwem w europejskiej sieci transportowej.
Modernizacja ta skróci czas przejazdu pociągów towarowych na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek o około 20 minut. Zwiększy się przepustowość linii, co pozwoli na częstsze i bardziej punktualne kursy. To z kolei oznacza większą efektywność przewozów i lepszą dostępność transportu kolejowego dla przemysłu.
Może Cię zainteresować:

