Mosty, tunele i estakady. Tak powstaje beskidzki odcinek S1. Czy inwestycja warta 1,4 mld złotych zakończy się w 2024 roku?

Na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, czyli obejścia Węgierskiej Górki, wykonano już prawie 1,2 mln metrów sześciennych wykopów i prawie 150 tys. metrów sześciennych nasypów. Trwa budowa estakad i mostów oraz drążenie tuneli.

Prace prowadzone są między innymi w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Ich generalnym wykonawcą jest firma Mirbud SA. Wykopy powstały również w rejonie ul. Zielonej, ul. Stromej, ul. Turystycznej, ul. Nad Potokiem ul. Kasztanowej i na węźle Milówka wraz z łącznicami, zaś nasypy – w rejonie ulic Wajdowej, Stromej, Turystycznej, Za Groniem i Nad Potokiem. Kontynuowano ponadto zabezpieczanie skarp w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w rejonie ulic Za Groniem, Stromej i Kasztanowej.

Niemal kilometrowa estakada

Podczas budowy obejścia Węgierskiej Górki powstają w sumie trzy mosty, pięć estakad i dwa tunele. Najdłuższa z estakad będzie miała niemal kilometr długości. Na estakadzie (EST-1) w rejonie ulicy Zielona Górna, wykonywano ostatnio betonowanie płyty dolnej i środników. Z kolei na węźle Przybędza w ciągu ulicy Wajdowej dla przejazdu (P1) betonowano płyty dla dwóch segmentów (4 i 5), a na estakadzie (EST-2.1) w rejonie ulicy Turystycznej – betonowanie ustroju nośnego (dla etapu 1). Wykonano także betonowanie dylatacji na estakadzie (EST-4.1) w rejonie ulicy Nad Potokiem.

– Jednocześnie prowadzono roboty przy budowie budynków Obiektu Utrzymania Dróg. Kontynuowano także zabudowę zbiorników retencyjnych w rejonie ulicy Za Groniem i na węźle Milówka. Kontynuowano przebudowę i regulację rowu w okolicy ulicy Grzegorzków, budowę kanału (DN 1400) w rejonie ul. Zielonej (DK-1) – informuje Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Powoli, ale „do przodu”

Prace prowadzone są także przy drążeniu tuneli. Tunel oznaczony jako TD-1 (w masywie Barania) będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia w kierunku Zwardonia) o długości ok. 834 metrów (i długości technicznej ok. 850 m) oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia w kierunku Żywca) o długości ok. 807 metrów (ok. 823 m). – W tunelu TD-1.1 w górotworze jesteśmy już na długości ponad 550 metrów – dodaje Marek Prusak. Tunel TD-1.2 od strony południowej ma długość prawie 440 m. Na portalu tunelu TD-1.2 do strony północnej rozpoczęto już budowę wlotu.

Tunel TD-2 (w masywie Białożyńskiego Gronia) będzie się składał z odcinka TD-2.1 (kierunek na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (kierunek na Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Obecnie tunel TD-2.1 jest wykonany na długości około 120 m od strony portalu północnego i 185 m od strony portalu południowego, tunel TD-2.2 osiągnął długość około 94 m w kalocie od strony północnej i około 40 m od strony portalu południowego. Dodajmy, że 14 maja przekopano przejście poprzeczne (PP3) pomiędzy tunelami TD-1.1 i TD-1.2.

Problemy podczas drążenia tuneli (w maju zeszłego roku doszło do zawału stropu) sprawiły, że inwestycja – która kosztuje ok. 1,4 mld zł – jest opóźniona. Prawdopodobnie zostanie zakończona w drugiej połowie 2024 roku. A jak wygląda budowa obejścia Węgierskiej Górki w czerwcu 2022 roku? Zobaczcie zdjęcia.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon