Schlesische Funkstunde – Radio Breslau – pierwsze radio na terenie dzisiejszej Polski. Właśnie mija 101. rocznica jego powstania

Jeszcze do niedawna na falach Polskiego Radia Katowice można było usłyszeć, że radiostacja Schlesische Funkstunde powstała wyłącznie jako narzędzie niemieckiej propagandy. Ale czy rzeczywiście tak było? A może prawda jest bardziej złożona? Poznajmy historię rozgłośni, która jako pierwsza rozpoczęła nadawanie na obszarze dzisiejszego państwa polskiego. Jakie były jej cele? W jakim kontekście powstała?

www.hausschlesien.de
Radio Breslau

Świat radia fascynuje nas do dziś. Wciąż towarzyszy nam w domach, samochodach, w codziennym życiu. Jednak mało kto zna początki radiofonii na Śląsku. Dlatego zapraszam Państwa do wygodnego rozsiądnięcia się w fotelu i zanurzenia w opowieść o „naszym radiu”. Mam nadzieję, że poczujecie Państwo klimat minionej epoki – czasu, gdy radio dopiero rodziło się jako medium, a pierwsze audycje nadawane były na żywo, z pasją i entuzjazmem pionierów nowej ery komunikacji.

Historia, ramówka, twórcy i charakter śląskiej rozgłośni radiowej (1924–1933)

1. Powstanie i kontekst historyczny

Schlesische Funkstunde AG – regionalna rozgłośnia radiowa we Wrocławiu (Breslau) – została założona 4 kwietnia 1924 roku z inicjatywy fizyka Otto Lummera oraz czterech wrocławskich przedsiębiorców, w tym Franza Schneiderhana, właściciela fabryki kapeluszy. Pomysł zyskał poparcie środowisk naukowych i przemysłowych miasta. Stacja funkcjonowała jako spółka akcyjna.

Główna siedziba mieściła się w gmachu Wyższego Urzędu Górniczego przy Hindenburgplatz (obecnie plac Powstańców Śląskich). Antena nadawcza typu T została zawieszona między 27-metrowym masztem na dachu budynku a wieżą pobliskiego kościoła św. Jana.

2. Pierwsze transmisje i uruchomienie stacji

Pierwsze próby transmisji rozpoczęto w maju 1924 roku. Oficjalna inauguracja działalności stacji odbyła się 26 maja 1924 roku. Od samego początku planowano, że będzie to rozgłośnia regionalna o profilu kulturalnym, edukacyjnym i obywatelskim, służąca mieszkańcom Śląska – zarówno miast, jak i mniejszych miejscowości.

3. Charakter pierwszych audycji

Programy odznaczały się wysokim poziomem artystycznym i opierały się na kilku głównych filarach:

  • Muzyka poważna i koncertowa – audycje symfoniczne, kameralne, recitale fortepianowe (często transmitowane na żywo);
  • Literatura i teatr radiowy – słuchowiska, adaptacje dzieł klasyki niemieckiej i europejskiej;
  • Wykłady edukacyjne – z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych;
  • Audycje dla dzieci i młodzieży – opowieści, bajki, słuchowiska;
  • Programy rozrywkowe i kabaretowe – m.in. sobotnie wieczory z humorem;
  • Transmisje nabożeństw – z lokalnych kościołów, zwłaszcza niedzielne msze i kazania;
  • Wiadomości lokalne i serwisy informacyjne – krótkie, rzeczowe, pozbawione sensacyjnego tonu.

Rozgłośnia od początku unikała tematów stricte politycznych. Jej misją była kulturalna emancypacja regionu oraz podnoszenie poziomu życia duchowego społeczeństwa śląskiego.

4. Ramówka – struktura tygodnia radiowego

Schlesische Funkstunde wydawała własny tygodnik programowy pt. „Schlesische Funkwoche”, który zawierał opisy audycji, eseje, sylwetki artystów i harmonogram tygodniowy.

Przykładowa ramówka z lat 1926–1929:

Poniedziałek – Piątek:
18:00 – Serwis informacyjny i wiadomości lokalne|
18:30 – Audycje literackie lub słuchowiska dramatyczne
19:30 – Koncerty muzyki klasycznej
20:30 – Programy edukacyjne, wykłady, rozmowy z uczonymi

Sobota:
17:00 – Program dla dzieci
18:00 – Kabaret i audycje humorystyczne
19:00 – Koncert orkiestry rozgłośni lub występy gościnne

Niedziela:
10:00 – Transmisje nabożeństw
12:00 – Muzyka regionalna i ludowa
18:00 – Wieczór dramatyczny (radio-drama)
20:00 – Audycje symfoniczne i salonowe

5. Twórcy i prowadzący audycje

Schlesische Funkstunde zgromadziła elitę kulturalną Wrocławia i Śląska, a także artystów przybywających z Berlina i Lipska.

  • Edmund Nick – dyrektor muzyczny w latach 1924–1933, kompozytor i pianista. Tworzył repertuar koncertowy, prowadził własne audycje muzyczne. Współpracował z Erichem Kästnerem, dla którego komponował oprawy muzyczne do słuchowisk.
  • Fritz Walter Bischoff – reżyser, późniejszy intendent rozgłośni. Odpowiadał za dramaturgię słuchowisk i artystyczny poziom teatru radiowego.
  • Christa Niesel-Lessenthin – poetka i literatka, prowadziła audycje poetyckie i wieczory autorskie.
  • Willy Koch – aktor radiowy, uczestniczył w większości realizacji słuchowisk i dramatów.
  • Ludwig Manfred Lommel – humorysta i satyryk, twórca audycji kabaretowych.
  • Franz Marszalek – dyrygent i szef orkiestry rozgłośni, odpowiedzialny za oprawę muzyczną i repertuar symfoniczny.

6. Czy stacja była polityczna?

Nie. W latach 1924–1933 Schlesische Funkstunde miała wyraźnie apolityczny, kulturalno-edukacyjny charakter. Jej misją było promowanie kultury niemieckiej, edukacja obywatelska i artystyczna oraz zapewnienie dostępu do muzyki, literatury i nauki szerokiemu gronu odbiorców. Rozgłośnia wpisywała się w ducha Republiki Weimarskiej – pluralistycznej, otwartej na sztukę i eksperyment.

Zmiany po 1933 roku:

Po przejęciu władzy przez narodowych socjalistów stacja została podporządkowana Reichs-Rundfunk-Gesellschaft, a program stopniowo wypełniała propaganda. Niezależność twórcza została ograniczona, wielu artystów (w tym Edmund Nick) odeszło lub zostało usuniętych, a rozgłośnia straciła swój intelektualny charakter.

7. Dziedzictwo i pamięć

Po II wojnie światowej niemiecka rozgłośnia przestała istnieć. Jej miejsce zajęło Polskie Radio Wrocław, działające od 1946 roku w tym samym budynku. Oryginalne dokumenty, takie jak „Schlesische Funkwoche”, zachowały się w zbiorach archiwalnych i cyfrowych – m.in. w Śląskiej Bibliotece Cyfrowej – co pozwala na rekonstrukcję treści programów oraz życia artystycznego przedwojennego Wrocławia.

8. Społeczna rola radia

Radio powstało z myślą o mieszkańcach Śląska, umożliwiając im uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i religijnych – nawet na odległość. Pomagało budować świadomość młodych słuchaczy, a w niedziele umożliwiało duchowe uczestnictwo w transmitowanych nabożeństwach.

Był to czas, gdy radioodbiornik – duża skrzynka z zielonkawym „magicznym okiem” – zajmował honorowe miejsce w salonie lub kuchni. To hipnotyzujące światło sygnalizowało siłę sygnału i nastroje transmisji, towarzysząc rodzinom podczas wspólnego słuchania koncertów, słuchowisk i kazań. Radio było nie tylko źródłem dźwięku – stanowiło centrum domowego świata, okno na kulturę i naukę, pomost łączący Wrocław z resztą regionu.

Najważniejsze jednak było to, że wszystko działo się na żywo – każdy dźwięk był prawdziwy, choć czasem przypadkowy.

Ciekawostka

Schlesische Funkstunde była pierwszą regularną stacją radiową działającą na terenie dzisiejszej Polski. Dopiero rok później, w 1925, rozpoczęło nadawanie Polskie Radio w Warszawie, a regionalna stacja w Katowicach została uruchomiona w 1927 roku. Ale to historia na kolejne opowiadanie o radiostacji w Katowicach.

Motocykl MOJ 130 model 1938

Może Cię zainteresować:

Katowice? A to ciekawe! Czy Śląski Harley jest legendą? Historia Gustawa Różyckiego i motocykla MOJ 130

Autor: Maciej Mischok

23/05/2025

Ornontowice - dawny swiat rodziny Hegenscheidt

Może Cię zainteresować:

Maciej Mischok: Klaus Hegenscheidt – ostatni dziedzic Ornontowic. Historia rodu i pamięci

Autor: Maciej Mischok

09/05/2025

Park Śląski na dawnych zdjęciach. Tak było, nim urosły drzewa.

Może Cię zainteresować:

Park Śląski bez drzew? Niewyobrażalne! A przecież tak było, nim urosły drzewa posadzone za Ziętka

Autor: Tomasz Borówka

23/05/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama