Remont na S1 po blisko 20 latach
Odcinek trasy S1 od węzła Podwarpie pod Siewierzem w kierunku lotniska w Pyrzowicach został oddany do użytku w 2006 roku. Jak tłumaczą w GDDKiA po blisko 20 latach intensywnej eksploatacji, spowodowanej zarówno dużym natężeniem ruchu tranzytowego, jak i trudnymi warunkami atmosferycznymi, nawierzchnia wykazywała liczne spękania i ubytki. Konieczny był więc remont, który rozpoczął się w połowie lipca 2025 r.
- Stan techniczny drogi sprawił, że konieczna była wymiana warstwy ścieralnej oraz miejscowo warstwy wiążącej, aby zapewnić dalszą, bezpieczną i komfortową eksploatację trasy oraz dostosować ją do współczesnych standardów trwałości i nośności, tj. 11,5 t/oś. Tam, gdzie było to konieczne, wymieniliśmy również głębsze warstwy konstrukcyjne - informują w katowickiej dyrekcji GDDKiA.
Kluczowa część drogi ekspresowej S1
Jak dodają w GDDKiA celem inwestycji było także zwiększenie przyczepności nawierzchni, skrócenie drogi hamowania i obniżenie generowanego hałasu. Po zakończeniu prac zlikwidowano już wszelkie utrudnienia i przywrócono docelową organizację ruchu na tym odcinku trasy S1.
- Modernizacja odcinka S1 Podwarpie - Lotnisko ma istotne znaczenie dla regionu. Fragment ten stanowi kluczową część drogi ekspresowej S1. Prowadzi bowiem do portu lotniczego w Pyrzowicach oraz pełni ważną rolę w układzie komunikacyjnym Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – zaznaczają w GDDKiA.
Koszt remontu tego odcinka to ponad 20 mln zł. Wykonawcą robót była firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego.
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Docelowo będzie prowadzić od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, droga będzie liczyła 133 km długości i w całości zarządzana będzie przez GDDKiA. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.


