WizzAir usunął z systemu rezerwacyjnego ponad 100 tras, w tym także loty z Pyrzowic. Ta decyzja nie wpłynie jednak na statystyki Katowice Airport

Problemy z serwisowaniem silników sprawiły, że niskokosztowe linie lotnicze Wizz Air podjęły decyzję o usunięciu z systemu rezerwacyjnego 103 tras, w tym 28 z Polski – i 7 z Pyrzowic. – Nasze prognozy uwzględniały tę sytuację, więc dla nas nic się nie zmienia: w tym roku powinniśmy obsłużyć ponad 6 milionów pasażerów – podkreśla Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.

Wizz air pyrzowice

W zeszłym roku Pratt & Whitney, amerykański producent silników, odkrył problem w jednostce GTF (geared turbofan, silnik turbowentylatorowy z przekładnią) oznaczonej jako PW1100G-JM, napędzającej Airbusy A320neo. Jak ujawnił producent, chodziło o znalezienie w silniku niewielkich resztek sproszkowanego metalu wykorzystywanego do produkcji tarcz turbin. Ich obecność mogła doprowadzić do pęknięć w silniku.

„Uziemione” samoloty

Jak przypomina Flightradar24, wstępne, zeszłoroczne prognozy mówiły o liczbie 700 silników wyprodukowanych w okresie od października 2015 r. do września 2021 r., które miały trafić do lotniczych warsztatów (serwisy zaplanowane zostały na lata 2023-26), jednak od tego roku liczba ta znacznie wzrosła – do koniecznych przeglądów ma trafić prawie 3000 silników.

To problem dla wielu przewoźników na całym świecie – ponad 40 linii korzysta z samolotów napędzanych tymi silnikami, wśród nich także Wizz Air. Sytuacja oznaczała dla węgierskiego przewoźnika „uziemienie” już w sumie ponad 40 samolotów. A to z kolei oznaczało zawieszenie wielu lotów, których – z powodów sprzętowych braków – nie można było obsłużyć.

Przeglądy się wydłużą?

Tymczasem, jak zauważył portal Fly4Free, w miniony weekend Wizz Air dokonał „czystki” w swoim systemie rezerwacyjnym usuwając z niego w sumie 103 trasy, w tym 28 z Polski. Jak się okazało, najwięcej połączeń straciły lotniska we Wrocławiu, Krakowie (po osiem) oraz Katowicach (siedem). W przypadku Katowic chodzi o zawieszone już wcześniej połączenia do Akaby, Bergen, Castellon, Ibizy, Brukseli-Charleroi, Leeds i Oslo-Torp. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)

Trwają przeglądy silników, jednak mówi się już o tym, że czas „uziemienia” samolotów może się wydłużyć. Jak bardzo? Tego na razie nie wiadomo. W pierwszym półroczu 2024 roku przegląd ma przejść około 600 samolotów z silnikami PW1100G-JM, później – do końca 2026 roku – będzie to ok. 350 maszyn rocznie. Cały proces ma kosztować nawet 7 mld dolarów.

Co to oznacza dla pasażerów? Wygląda na to, że trasy, które Wizz Air usunął z systemu rezerwacyjnego mogą do niego prędko nie wrócić.

A w Pyrzowicach kolejne rekordy

Dla lotniska w Pyrzowicach problemy przewoźników, w tym Wizz Aira, nie będą miały wpływu na tegoroczny wynik.

– Oczywiście czekamy, aż Wizz Air się „odbuduje”, ale nasze prognozy uwzględniały tę sytuację, więc dla nas nic się nie zmienia: w tym roku powinniśmy obsłużyć ponad 6 milionów pasażerów – podkreśla Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.

Być może rzeczywistość okaże się dla pyrzowickiego lotniska jeszcze lepsza, ale już teraz wiadomo, że i marzec (ponad 300 tysięcy obsłużonych pasażerów), i cały pierwszy kwartał to kolejne rekordy. – To najlepszy kwartał w historii lotniska – dodaje Piotr Adamczyk.

Od 31 marca obowiązywać będzie rozkład Lato 2024 w Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Katowice Airport: 106 kierunków, 86 lotnisk, 30 państw w rozkładzie „Lato 2024”. To będzie rekordowy sezon w Pyrzowicach

Autor: Grzegorz Lisiecki

28/03/2024

Wizz Air działa w Pyrzowicach od 19 lay

Może Cię zainteresować:

100-milionowy pasażer Wizz Air w Polsce. Linia świętuje na lotnisku w Pyrzowicach. „To tutaj rozpoczęła się niezwykła podróż, która trwa już prawie 20 lat”

Autor: Grzegorz Lisiecki

05/12/2023

Artur Tomasik

Może Cię zainteresować:

Półtora miliarda złotych na inwestycje w Pyrzowicach. Artur Tomasik, prezes GTL: „Sądzę, że uda nam się stworzyć dobrze zaprojektowany, funkcjonalny port”

Autor: Grzegorz Lisiecki

09/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon