Województwo śląskie i miasto Katowice przejmują kontrolę nad Katowice Airport. Transakcja opiewa na 395,5 mln zł

Gdy największy udziałowiec Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy Katowice Airport, czyli spółka Węglokoks, ogłosił chęć sprzedaży swojego, największego, pakietu akcji, ich wykupem zainteresowały się samorząd województwa śląskiego i miasto Katowice. Negocjacje trwały długo, ale w końcu strony doszły do porozumienia. Dzisiaj, w piątek 21 listopada 2025 r., doszło do podpisania umowy zobowiązującej do sprzedaży akcji GTL. Samorząd województwa i Katowice zapłacą za nie w sumie 395,5 mln zł, ale nie po równo.

Dzisiaj na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach doszło do podpisania umowy zobowiązującej do sprzedaży przez spółkę Węglokoks akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Województwo śląskie i Katowice przejmą największy pakiet akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego

Węglokoks posiada największy pakiet akcji GTL, 42,5 proc. Akcje, po dokonaniu zakupu akcji oraz dokonaniu odpowiedniego wpisu do rejestru akcjonariuszy, staną się własnością samorządów Województwa Śląskiego i Katowic.

Samorządy – zarówno województwa śląskiego, jak i Katowic – od lat mówiły o konieczności zwiększenia swoich udziałów w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym, obawiając się kilka lat temu zarówno utraty kontroli, jak i rosnących wpływów Polskich Portów Lotniczych – spółki Skarbu Państwa.

Do takiej sytuacji mogło dojść w 2022 roku, kiedy to ówczesny prezes PPL Stanisław Wojtera zapowiedział, że jest gotów kupić akcje GTL należące do innej spółki Skarbu Państwa, czyli Węglokoksu, aby przejąć kontrolę nad Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach. Oznaczałoby to także osłabienie pozycji samego lotniska, zwłaszcza w kontekście planów budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Do tego jednak nie doszło, i już nie dojdzie, bo podpisana dziś umowa ostatecznie kończy pląsy wokół akcji Węglokoksu.

Za akcje trzeba będzie zapłacić w sumie 395,5 mln zł

Łączna cena akcji należących do węglowej spółki ma wynieść około 395,5 mln zł. Do Województwa Śląskiego (dotychczas 34,9 proc.) ma trafić 62 proc., a do Katowic (dotychczas 4,9 proc.) - 38 proc. To oznacza, że po przeprowadzeniu transakcji samorząd Województwa Śląskiego będzie właścicielem 61,3 proc. akcji GTL, a Katowice 21,1 proc. Pozostałe 17,3 proc. akcji GTL posiadają Polskie Porty Lotnicze SA.

    Już w styczniu 2025 roku Sejmik woj. śląskiego wyraził zgodę na przejęcie akcji GTL.

    - To ważny dzień zarówno dla lotniska, jak i całego województwa. Jednocześnie zwieńczenie wielu miesięcy prac, jakich wymagał ten proces - mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

    Z kolei Leszek Pietraszek, wicemarszałek odpowiedzialny w imieniu zarządu województwa za negocjacje, dodaje, że "zakup akcji przez samorząd województwa i Katowic jest także istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa regionu, które szczególnie w dzisiejszych czasach jest absolutnie priorytetowe".

    Marszałek Saługa zwraca uwagę, że lotnisko w Pyrzowicach świetnie się rozwija. 2024 rok był najlepszym w historii lotniska (obsłużono 6,39 mln pasażerów), a już wiadomo, że 2025 pobije ubiegłoroczny rekord. Na 2026 rok plan to 7,5 mln pasażerów, a na 2030 - 10 milionów.

    "To inwestycja w przyszłość"

    - Przejęcie Katowice Airport należy traktować jako inwestycję w przyszłość. I to nie tylko względem rosnącej z każdym tygodniem liczby pasażerów. Pyrzowice stały się bardzo ważnym graczem pod względem przewozów cargo. Realizują też gigantyczne projekty - dodaje Wojciech Saługa.

    Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze realizuje obecnie inwestycje służące rozwojowi portu, a w planach są kolejne, w tym najnowszy program inwestycyjny, którego realizacja jest zaplanowana do 2032 roku. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich obecnie funkcjonujących stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Ponadto w ramach programu inwestycyjnego GTL rozwinie czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024–2032 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.

    - Latanie z Katowice Airport stało się modne i wygodne. Nabycie akcji GTL przez województwo i samorząd Katowic na pewno wzmocni wszystkie procesy inwestycyjne i rozwojowe lotniska. Zyskają na tym wszyscy. To dobry czas dla Pyrzowic i regionu – komentuje marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.

    Z inwestycji w Katowice Airport cieszy się też prezydent Katowic, Marcin Krupa, który również wcześniej (konkretnie - 23 stycznia 2025 r.) uzyskał zgodę Rady Miejskiej na taką, największą w historii miasta, inwestycję w akcje spółki zewnętrznej.

    - Miasto Katowice oraz Województwo Śląskie, powiększając udziały w Spółce, osiągną wspólnie ponad 80% udziału w kapitale i będą posiadać realny wpływ na decyzje strategiczne spółki dotyczące kierunków rozwoju portu lotniczego – mówi Marcin Krupa. - To ważne, bo silny i dobrze rozwijający się port lotniczy to kluczowy element nowoczesnego miasta realizującego funkcje metropolitalne, jakim są Katowice, zarówno w skali Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, województwa śląskiego, jak i w ujęciu ponadregionalnym. Mamy coraz bogatszą ofertę dla turystów, a jej dopełnienie stanowi transport, dlatego musimy dbać o dobro portu lotniczego – dodaje.

    Miasto Katowice przystąpiło do GTL w 1992 r. Katowice po raz ostatni uczestniczyły w podwyższeniu kapitału w Spółce w 2013 r., gdy objęły 8 923 akcje za kwotę blisko 2,8 mln zł.

    - Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i miasto Katowice nie tylko znacząco zwiększają swój udział w akcjonariacie GTL S.A., lecz także biorą na siebie większą odpowiedzialność za rozwój katowickiego lotniska – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. - Od dwóch lat konsekwentnie realizujemy największy w historii portu program rozbudowy infrastruktury o wartości 1,8 mld zł, który ma potrwać do 2032 roku. W planach mamy jeszcze wiele inwestycji, z których najważniejszą jest budowa głównego terminalu pasażerskiego – dodaje Tomasik.

    Węglokoks chce przeznaczyć te prawie 400 mln zł na projekty inwestycyjne, które przyniosą spółce zysk

    Węglokoks (spółka zrzeszająca przedsiębiorstwa z sektora górniczego, hutniczego, energetycznego i logistycznego. Przedsiębiorstwo założono w 1951 r. jako Centralę Handlu Zagranicznego Węglokoks, zajmującą się głównie eksportem węgla kamiennego), jak się okazuje, z ulgą pozbędzie się akcji spółki zarządzającej lotniskiem w Pyrzowicach.

    - Dla Węglokoksu to decyzja zgodna ze strategią biznesową – środki uzyskane ze sprzedaży akcji zostaną przeznaczone na finansowanie projektów inwestycyjnych w tych obszarach działalności, które w dłuższej perspektywie dają największy potencjał wzrostu i budowania wartości Grupy Kapitałowej - wyjaśnia Tomasz Ślęzak, prezes Węglokoks S.A. - Jednocześnie zależy nam, by zmiana właścicielska otworzyła przed GTL nowe możliwości inwestycyjne. Ambitny plan rozwoju lotniska wymaga znaczących nakładów i wsparcia Urzędu Marszałkowskiego oraz Miasta Katowice w realizacji tego projektu – dodaje Ślęzak.

    Marcin Krupa prezydent Katowic

    Może Cię zainteresować:

    Nowe wielkie miasto powinno się nazywać Nowe Katowice, jak Nowy Jork? Marcin Krupa: To musi być szybka, łatwa, prosta nazwa

    Autor: Katarzyna Pachelska

    15/11/2025

    Rijeka pixabay

    Może Cię zainteresować:

    Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowice Airport: Rimini we Włoszech oraz Rijeka w Chorwacji. Start połączeń w lecie 2026 r.

    Autor: Katarzyna Pachelska

    20/11/2025

    Spacer graniczna miniaturka

    Może Cię zainteresować:

    Ulica Graniczna: od peryferii do centrum Katowic

    Autor: Tomasz Borówka

    21/11/2025

    Subskrybuj ślązag.pl

    google news icon
    Reklama