Wspólny bilet na komunikację miejską w GZM oraz pociągi regionalne. „To milowy krok na drodze do pełnej integracji różnych środków transportu”

Od 1 marca przyszłego roku bilet miesięczny komunikacji miejskiej ZTM uprawniać będzie też do podróży pociągami Kolei Śląskich i spółki PolRegio. To efekt porozumienia, jakie zawarła Metropolia z tymi przewoźnikami, a także samorządem województwa śląskiego.

M. Wroński
Pociąg Kolei Śląskich Katowice

Pasażer ma jechać, a nie doktoryzować się z taryfy przewoźników

Osoby korzystające z transportu zbiorowego w obrębie miast i gmin zrzeszonych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dostały prezent pod choinkę, choć w pełni będą mogły się z niego cieszyć dopiero 1 marca przyszłego roku. Wtedy bowiem zacznie obowiązywać podpisane właśnie porozumienie, na mocy którego miesięczny bilet komunikacji miejskiej ZTM uprawniać będzie do podróży pociągami Kolei Śląskich oraz spółki PolRegio.

– To dla nas milowy krok na drodze do pełnej integracji różnych środków transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Na tym polegać powinno podróżowanie po dużych skupiskach miejskich, że pasażer nie zastanawia się, czy jego bilet obowiązuje w danym środku transportu, tylko po prostu wybiera najszybsze lub najwygodniejsze w danym momencie połączenie. A pociąg w wielu sytuacjach jest zdecydowanie szybszy nie tylko od autobusu czy tramwaju, ale również od samochodu – dodaje.

– Wspólny bilet, integrujący ofertę Zarządu Transportu Metropolitalnego, Kolei Śląskich i Polregio na terenie aglomeracji, to nie tylko oszczędność dla portfela, ale także większa możliwość wyboru środka transportu dla pasażerów, którzy nie muszą porównywać ofert każdego z przewoźników – zwraca uwagę marszałek województwa Jakub Chełstowski. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)

Nowe nazwy, nowe ceny. Co to da pasażerom?

Wspólna oferta na przejazdy komunikacją miejską oraz pociągami KŚ i PolRegio obejmować ma pięć kategorii biletów. Różnić się będą one między sobą zakresem obowiązywania na sieci ZTM (jedno miasto, dwa miasta, cała sieć) oraz sieci kolejowej (od 3 do 6 graniczących ze sobą miast, cały obszar GZM). Szczegóły poniżej:

Cennik-Wspolna-oferta-biletowa
Mat. GZM

Jak widać, od 1 marca cena biletu 30-dniowego, ważnego na terenie jednego miasta drożeje o 10 zł (do 119 zł). GZM tłumaczy to wzrostem kosztów organizacji publicznej, szczególnie cen energii i wynagrodzeń, ale podkreśla, że w cenie biletu pasażerowie zyskają możliwość poruszania się również koleją. Taką możliwość zyskają też osoby poruszające się komunikacją miejską w obrębie dwóch miast, przy czym w tym przypadku cena biletu pozostanie na obecnym poziomie.

Najbardziej skorzystają mieszkańcy Katowic. Dla nich cena Metrobiletu 1 Miasto 30 oznacza 40 zł w kieszeni, gdyż do tej pory za analogiczny bilet (Strefa Katowice) płacili 159 zł.

Nowością w taryfie będzie Metrobilet Obszarowy 30, zastępujący dotychczasowe „kolorowe” Metrobilety, które obowiązywały na ściśle określonym fragmencie sieci kolejowej. Bilet ten będzie uprawniał do podróżowania w ramach całej sieci wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami. Po stronie kolei na jego podstawie będzie można poruszać się na obszarze od trzech do sześciu graniczących kolejno ze sobą gmin. Dodatkową zaletą Metrobiletu Obszarowego będzie jego cena, o 31 zł niższa od „kolorowych” Metrobiletów. Tańszy (o 50 zł) będzie też miesięczny bilet ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej GZM oraz na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich i PolRegio na obszarze Metropolii.

Dotychczasowy wspólny bilet 24h+Kolej pozostanie w tej samej cenie (24 zł), ale jego nazwa zmieni się na Metrobilet 24h.

Przyszły rok to będzie pilotaż. Ciąg dalszy nastąpi?

Na mocy porozumienia od 1 marca 2024 r. integracją zostaną objęte wszystkie linie kolejowe na obszarze GZM obsługiwane przez PolRegio (do tej pory tylko relację Katowice – Sławków), co oznacza, że na podstawie wspomnianych powyżej biletów będzie można jeździć między Gliwicami a Pyskowicami i gminą Rudziniec, a także między Katowicami i Mysłowicami, w pociągach zmierzających w stronę Krakowa. Do integracji ma zostać włączony również fragment linii lotniskowej na odcinku Tarnowskie Góry – Pyrzowice lotnisko i dalej do Siewierza, który przebiega przez nie będące częścią GZM Miasteczko Śląskie.

– Przyszły rok traktujemy jako pilotaż. Jednocześnie dalej będziemy prowadzić rozmowy o kolejnych krokach, kolejnych rodzajach biletów – zapowiada Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, odpowiedzialny za transport.
Nowa linia tramwajowa Katowice Grundmana

Może Cię zainteresować:

Nowa linia tramwajowa w Katowicach gotowa. Tramwajarzom marzy się ring dla śródmieścia

Autor: Michał Wroński

21/12/2023

Katowice Pociag PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

PKP Intercity przedstawiło nowy rozkład jazdy. Nowy pociąg do Berlina i omijanie Katowic

Autor: Michał Wroński

22/11/2023

Koleje Śląskie Impuls

Może Cię zainteresować:

Kolej do Pyrzowic blokowana przez remonty. Lepsza oferta pod koniec dekady?

Autor: Michał Wroński

27/11/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon