Zmodernizują perony i... pociągi pojadą szybciej. Ruszyły prace na „Wiedence”, czyli linii kolejowej nr 1

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęła prace na 21 stacjach i przystankach na linii kolejowej nr 1, między Koluszkami a Częstochową. Wszystko po to, by pociągi mogły tam jeździć z prędkością 160 km/h. - Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut – informują w PKP PLK.

Prędkość pociągów na "Wiedence" wzrośnie do 160 km/h

Linia kolejowa nr 1, tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska), stanowi ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. W ciągu doby obsługuje ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich.

Pociągi między Koluszkami a Częstochową kursują z maksymalną prędkością 120-140 km/h. Po zakończeniu modernizacji stacji i przystanków kolejowych, prędkość przejazdu pociągów zwiększy się do 160 km/h.

- W ramach inwestycji dostosowujemy do wyższej prędkości tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz perony – wylicza Rafał Wilgusiak, z zespołu prasowego PKP PLK.

Nocne prace na 39 obiektach. Wymieniane są płyty peronowe

Prace są prowadzone przede wszystkim nocą, aby ograniczyć wpływ na ruch pociągów. Obecnie skupiają się na stacjach i przystankach Chrusty Nowe, Wilkoszewice, Widzów Teklinów, Gorzędów i Milejów. Demontowane są stare płyty peronowe – w ich miejsce układane są nowe, spełniające standardy techniczne przewidziane dla wyższych prędkości pociągów.

- Dla pociągów kursujących 160 km/h wymagane jest zapewnienie większej strefy bezpieczeństwa wyznaczonej przez żółtą linię na peronach. Żółta linia służy jako ostrzeżenie dla podróżnych, aby nie zbliżali się do krawędzi podczas przejazdu pociągu. Na nowych płytach peronowych ta linia będzie znajdowała się w większej odległości od krawędzi peronu. Wymiana tego elementu jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa pasażerów i infrastruktury, a także zgodności z przepisami obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej. Pozostałe części konstrukcyjne i wyposażenie peronów zapewniają wymagany komfort obsługi podróżnych. W miejscach, gdzie jest to niezbędne wykonamy jedynie niezbędne prace naprawcze – tłumaczy Rafał Wilgusiak.

Całość robót obejmie 21 stacji i przystanków kolejowych, w tym Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów przeprowadzona zostanie korekta płyt peronowych. W PKP PLK zaznaczają, że przez cały czas podróżni mają zapewniony dostęp do pociągów. W porze dziennej możliwe będą jedynie krótkotrwałe wyłączenia fragmentów peronu.

Ponadto, inwestycja obejmie wymianę szyn na jednym torze na szlakach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski, zabudowę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. Wyremontowane zostaną także cztery mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Rudawka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.

Sprawniejsze przejazdy pomiędzy Koluszkami a Częstochową

W PKP PLK dodają, że sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową umożliwi budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa, samoczynna blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią z kolei nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.

Wartość prac to ponad 400 mln zł. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zgodnie z umową prace budowlane powinny się zakończyć w sierpniu 2026 r.

Gliwice hybrydowy impuls

Może Cię zainteresować:

Hybrydowe pociągi dotrą m.in. do Bytomia, Gliwic i Tarnowskich Gór. PKP Intercity przedstawiło plan połączeń do mniejszych miast

Autor: Daniel Lekszycki

21/09/2025

PKP Intercity wizualizacja pietrowe pociagi

Może Cię zainteresować:

Nowe piętrowe pociągi dla PKP Intercity wyprodukuje Alstom w Chorzowie. Kontrakt na 4,1 mld złotych

Autor: Katarzyna Pachelska

03/09/2025

Alstom lokomotywa Traxx 3

Może Cię zainteresować:

Nowa inwestycja firmy Alstom na Górnym Śląsku. Podpisano list intencyjny

Autor: Maciej Poloczek

25/09/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama