Transport maszyny TBM dotarł do gliwickiej Żernicy. Wkrótce ruszy na autostradę A1

Gigantyczny „kret” dotarł już autostradą A4 do Gliwic. Dziś wieczorem transport maszyny TBM – bo o nim tu mowa – ma ruszyć w dalszą drogę autostradą A1. We wtorek powinien być już poza granicami województwa śląskiego.

fot GDDKIA 1
Transport maszyny TBM

W niedzielę (13 listopada) nad ranem na teren województwa śląskiego wjechał transport maszyny TBM (ang. tunnel boring machine). Cały konwój tworzy pięć zestawów pojazdów, z których największy mierzy 74 metry długości, 9 metrów szerokości i waży 500 ton. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.

Poruszając się z prędkością 10 kilometrów na godzinę transport w niedzielę o godz. 5 nad ranem dotarł do miejsca postoju na byłym punkcie poboru opłat w gliwickiej Żernicy. W niedzielę wieczorem na ruszyć dalej, na autostradę A1, kierując się w stronę MOP-u Woźniki, gdzie powinien dotrzeć w poniedziałek nad ranem. We wtorek (15 listopada) transport powinien wjechać na teren woj. łódzkiego.

W związku z poruszaniem się transportu w ubiegły czwarte została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tymczasowej organizacji ruchu nastąpić ma w środę (16 listopada).

Transport maszyny TBM
Transport maszyny TBM dotarł 13 listopada do gliwickiej Żernicy. Fot. GDDKiA

Transport maszyny TBM docelowo ma dotrzeć pod koniec stycznia na Podkarpacie, gdzie wykorzystany zostanie do drążenia tunelu przy budowie trasy S19 (Via Carpatia). Gigantyczny „kret” został sprowadzony do Polski z Hiszpanii. Najmniejsze jego elementy przyjechały drogą lądową, a większe przypłynęły do Szczecina. Największe z nich spławiono dalej na barkach i pontonach Odrą do Opola, by później kontynuować podróż już drogami w trzech konwojach. Wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie trzeba było poddać specjalnym ekspertyzom pod kątem zdolności udźwignięcia niecodziennego transportu.

GDDKiA

Może Cię zainteresować:

Gigantyczny „kret” przypłynął do Opola. Będzie transportowany przez woj. śląskie... 10 km/h

Autor: Patryk Osadnik

06/11/2022

Przystanek Miasteczko Śląskie Centrum

Może Cię zainteresować:

PKP PLK chce zakończyć budowę kolei do Pyrzowic do IV kwartału 2023 r.

Autor: Michał Wroński

23/10/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

ITPOK Poznań

Spalarni nie mamy, a odpady... i tak spalamy

Spalarnia odpadów Poznan

Spalarnie szkodzą, a kopciuchy nie? Tu kompromisu nie będzie

Osiedle Tarnowskie Góry

Ceny mieszkań rosną, ale nowe domy już nie

Kierowca stracił prawo jazdy w dwie minuty

Uzbierał 31 punktów karnych w dwie minuty. Rekord świata?

Pociąg Kolei Śląskich

Nad Pogorię i pod Tatry. Koleje Śląskie kuszą pasażerów

Pociąg na stacji Tychy Lodowisko

Pociąg, samochód, czy autobus? Eksperci ocenili ofertę kolei

Katowice Dworzec PKP

Wiemy jak ma wyglądać kolej aglomeracyjna i kto się jej boi